הצילו! הבן שלי לא התקבל לאף ישיבה

הילד כל כך קיווה להתקבל לישיבה מסוימת וגם אנחנו התפללנו איתו. אתמול הגיעה התשובה והיא שלילית לגמרי. הילד שבור ומאוכזב. מה עושים?

שלום הרב. אני צריכה עזרה דחוף! הבן הבכור שלנו בכיתה ו’, ואתמול הגיעו התשובות מכל הישיבות מי התקבל ומי לא. דביר שלנו ילד מתוק עם לב זהב, אבל בלימודים, מה לעשות, הוא פחות מצטיין. אני יודעת שבמוסדות הטובים יש תור ארוך של ילדים שמבקשים להתקבל והתחרות קשה ולכן חששנו מאד מהתשובות. לדאבוננו מה שחששנו ממנו קרה – דביר לא התקבל לאף אחת מהישיבות שרצה. אני ממש דואגת מה יקרה כשחברים של דביר יספרו בגאווה איך התקבלו למקומות ‘שווים’, והוא המסכן ירגיש גרוע שלא התקבל ועכשיו הוא חייב ללכת למקום פחות מוצלח. הוא פשוט יתפרק לרסיסים…

מיכל

*******************

שלום מיכל

התקופה המאתגרת של חיפוש מקום לימודים לשנה הבאה עלולה להיות מתוחה ומלחיצה. אך לנו, ההורים, יש השפעה מכרעת על השאלה כיצד הילד יעבור אותה! הבן היקר שלנו נושא אלינו עיניים והלב שלו קולט היטב את האופן בו אנחנו מתייחסים לְמַה שקורה ואיך אנחנו מתמודדים עם הסיטואציה. לכן לפני הכול חשוב להרגיש ולשדר רוגע וביטחון.

המסר הראשון שחשוב להעביר לילד לכל אורך הדרך הוא עד כמה אנחנו אוהבים אותו, מעריכים אותו, ולא משנה מה יהיה – נמשיך ללוות אותו ולהיות לצידו לאורך כל המסלול.

שנית, כדאי מאד להבהיר לילד עוד לפני שמגיעות תשובות, עד כמה הן לא המדד לכמה שהוא שווה באמת. הוא ילד נפלא, יש בו אוצרות גדולים ובע”ה הוא יצליח בחיים. כל זה אמיתי ומוחלט ואינו תלוי כלל בתוצאה של מבחן קבלה כזה או אחר (או בשאלה העתידית: האם יכניסו אותו להדרכה / באיזה טסט היא תעבור / כמה הוא ישיג בפסיכומטרי / לאן היא תתקבל לשירות לאומי וכו’).

בסוגריים כדאי לציין בפניו את העובדה שיש ישיבות בהן על מאה מקומות פנויים מתמודדים 300 תלמידים, וממילא גם אם הם יהיו הילדים הכי מדהימים בעולם – מאתיים לא יוכלו להתקבל, כי טכנית פשוט אין מקום.

מעבר לכך המסר המרכזי שחשוב להפנים בעצמנו ולהעביר גם אליו שההצלחה בחיים אינה תלויה בללמוד דווקא במקום מסוים. היו ילדים שהתקבלו למוסדות מאוד ‘נחשבים’ – ובזבזו שם את הזמן והפוטנציאל שלהם. לעומתם היו אחרים שלמדו במקומות פחות ‘נחשקים’ אבל ניצלו את ההזדמנויות שניתנו להם והפכו להיות אנשים גדולים.

מעבר לכך אי אפשר שלא לצרף למשוואה את נקודת האמונה. אנחנו יהודים מאמינים. אנחנו יודעים שהעולם אינו הפקר. הכול מכוון ומושגח מלמעלה, בוודאי נושא חשוב כמו מקום לימודים ופיתוח האישיות. גם אם בנכם יקבל תשובה שלילית מכל שלושת המקומות אליהם נבחן, כנראה ריבונו של עולם חושב שאלו לא המקומות הנכונים עבורו, ויש מקום אחר מתאים עוד יותר שמחכה לו. אתם ההורים תעזרו לו בסייעתא דשמיא למצוא אותו.

כרגע, אפשר לבקש להיכנס לרשימת המתנה לאחד המקומות שדביר רצה ללכת אליהם, ובינתיים לפתוח את הראש ולבדוק חלופות במקומות נוספים, או במוסד החינוכי האזורי שקרוב למקום מגוריכם. בוודאי גם בהם יש מעלות ויתרונות ובנכם עשוי לגדול ולפרוח שם.

לסיום נוסיף שלקראת קבלת התשובות חשוב לעורר ולחדד אצל הילדים את הרגישות לזולת. לא להתנשא, חלילה, על מישהו שלא התקבל לאן שאתה התקבלת. מצד שני – להיות מסוגל לפרגן ולשמוח עבור חבר שכן התקבל למקום שהוא רצה. ליצור שיח מכבד ומכיל שמעניק לכל ילד וילדה הרגשה טובה בדרך אל המקום בו יוכלו לפרוח ולגדול בעזרת ה’.

 

* הטור הזה הוא חלק מהתכנים של מועדון ההורים הגדול בשיתוף ערוץ 7. מוזמנים להצטרף אל נבחרת ההורים ולקבל גישה למאגר המלא של משדרים ותכנים חינוכיים.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן