10 דברים שלא ידעתם על אברהם אבינו

האם הוא הצליח במשימתו? מסתבר שכן. עובדה שאתם קוראים את המילים האלו 4,000 שנה מאוחר יותר ומרגישים בלב געגוע לאבינו אברהם.
1. הוא לא משל על אף אימפריה ולא פיקד על צבא גדול.
הוא לא עשה אף נס ולא נשא חזונות נבואיים.
ולמרות זאת אברהם הוא ככל הנראה האדם המשפיע ביותר בהיסטוריה.
כיום רואים את עצמם כממשיכי דרכו 2.3 מיליארד נוצרים, 1.8 מיליארד מוסלמים ועוד 14 מיליון יהודים. למעלה ממחצית האנושות.

2. הוא נולד בשנת 1948 לבריאת העולם (מספר מעניין שמזכיר את שנת הקמת מדינת ישראל בספירה הכללית).הוא היה בן נח (58) שנים – כשנח נפטר. לא ידוע לנו האם נפגשו, אבל על פי המסורת אברהם כן פגש את שֵׁם, בן נח, והיה יכול לשמוע ממנו בגוף ראשון את סיפור המבול.

3. התורה לא מספרת דבר על שבעים וחמש שנותיו הראשונות של אברהם, אך חז”ל מתארים את חיפושיו אחר בורא עולם ואת וויכוחיו עם עובדי האלילים. הוא נידון למוות על ידי נמרוד מלך אור כשדים וניצל בנס. משם החל מסעו לכיוון ארץ כנען כשבדרך הוא סוחף אחריו עשרות אלפים ומלמד אותם להאמין בה’.

4. אברהם ושרה היו קרובי משפחה – דוד ואחיינית. לפי חז”ל שרה הייתה בתו של הרן, אחי אברהם, ואחותו של לוט.שרה היתה צעירה מאברהם בעשר שנים ולפי חז”ל היתה אחת מארבע הנשים היפות ביותר בהיסטוריה.

5. אברהם הוא האדם הראשון בתנ”ך ששמו השתנה (אלוקים בכבודו ובעצמו מוסיף ה’ לשמו), הראשון שהתווכח עם ריבונו של עולם (“האף תספה צדיק עם רשע?”) והוא גם זה שהמציא הסטארט-אפ הגאוני ששמו ‘תפילה’ (על סדום).

6. מלחמת העולם הראשונה התרחשה בימיו כשארבעת מלכי מסופוטמיה גברו על חמשת מלכי כיכר הירדן ושבו את לוט. הדוד אברהם יוצא למבצע צבאי שלא היה מבייש את סיירת מטכ”ל. הוא מכה את ארבעת המלכים ורודף אחריהם מאות קילומטרים עד דמשק ומחלץ את לוט, אחיינו.

7. אברהם הוא אלוף העולם בחסד וסדום היא ההפך הגמור ממנו, אנטי-תזה לכל מה שהוא מייצג.
ולמרות זאת כשאלוקים שיתף אותו בכוונה למחות את סדום, באופן מפתיע הוא אינו מגיב באמירה: “רעיון מצוין ויפה שעה אחת קודם”. מידת החסד הכבירה שלו כוללת גם את סדום והוא מנסה לאתר בתוכה צדיקים שהשפעתם הטובה עשויה להציל את המקום.

8. עקידת יצחק נחשבת לניסיון הקשה מכולם עבור אברהם, לא רק כי יצחק היה בנו האהוב וממשיך דרכו.
לא רק כי הייתה לו הבטחה מפורשת מאלוקים “כי ביצחק ייקרא לך זרע” ועכשיו הוא מצטווה לעשות דבר שסותר אותה באופן מוחלט ולשכל אין כל אפשרות לגשר על הפער.
העקידה היא הניסיון הקשה ביותר כי לאורך כל חייו אברהם נלחם בנוהג המצוי אצל בני דורו להקריב ילדים לאלים. “זו טעות”, טען כלפיהם בלהט, “אלוקים אינו חפץ בקורבנות אדם”. ברגע שהוא יעשה את הדבר שכנגדו הטיף כל השנים, הוא מחריב בזה את מפעל חייו החינוכי וגורם לכל המאמינים שהלכו אחריו להפנות לו עורף. הוא בעצם צריך לוותר על כל הישגיו כדי למלא את ציווי ה’.
רק כשהושלם הניסיון גילה כיצד כל הסתירות מתיישבות.

9. אברהם נפטר בגיל 175 וזכה ששני בניו ילוו אותו למנוחת עולמים. כשישמעאל היה נער אברהם לא רצה לוותר עליו אבל נאלץ להרחיק אותו מהבית פן יזיק ליצחק. לעת זקנתו חלומו התגשם: ישמעאל עשה תשובה ואף נתן ליצחק את הכבוד להיות המוביל בעת הקבורה.

10. היו לאיש הזה זכויות רבות מספור אבל כשהתורה מסבירה מה הסיבה בגללה נבחר להיות המייסד של עם ישראל היא אומרת דבר אחד:
“כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשפט”.
כן, הוא יהיה “נשיא אלוקים” הנערץ על בני דורו, לוחם צדק ואיש חסד.
אבל מעל הכול הוא יידע להיות אבא ומחנך שיעביר לבניו את ערכי הטוב ואת לפיד האמונה.

האם הוא הצליח במשימתו?
מסתבר שכן. עובדה שאתם קוראים את המילים האלו 4,000 שנה מאוחר יותר ומרגישים בלב געגוע לאבינו אברהם.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן