“מעולמו של הרב”: רציתי לבקש סליחה

רציתי לבקש סליחה שאני לא גדול בתורה כמו ראש הישיבה שלמדתם בה פעם, לא פוסק הלכה מוכשר כמו רב היישוב שגדלתם בו, ולא דרשן כריזמתי כמו הרב ההוא שאתם שומעים בספוטיפיי בדרך לעבודה. אני משתדל כמיטב יכולתי, ושמח שחוץ ממני קיבלתם ואתם מקבלים תורה מעוד מקורות טובים.

רציתי לבקש סליחה ממי שהגיע לבית הכנסת עצוב או מוטרד אבל לא ניגשתי אליו להתעניין מה עובר עליו. בתוך הקהל הגדול שגדש את האולם כמעט בלתי אפשרי לשים לב לכולם ולצערי יש דברים
שאני מחמיץ.

רציתי לבקש סליחה אם השיעור האחרון שהעברתי לא היה מספיק מעניין עבור חלק מכם. עבדתי חמש שעות כדי להכין אותו ובאמת שהשתדלתי שיהיה בהיר ורלוונטי. מה לעשות שלא קל לעמוד בסף הגירוי הגבוה של ימינו, כשבלוטות הטעם רגילות לסרטים שמופקים בעלות של מיליונים, ולעומתם שיעור תורני עם דף מקורות שחור-לבן, נראה מַשְׁמִים.

רציתי לבקש סליחה שלא הייתי מספיק תקיף/סבלני/יוזם/אסרטיבי/מכיל כמו שנראה לכם שהייתי צריך לנהוג. אני חושב הרבה, מתלבט וגם מתייעץ עם גדוליםממני כיצד נכון לנהוג במקרים מורכבים.
יש לי שיקולים שאולי אינם ידועים לכם, וגם יש לי את הדרך ואת הקצב שלי להגיע למטרות שאני מאמין בהן. האם תוכלו לכבד זאת?

רציתי לבקש סליחה שלא הצלחתי להגיע לבר-מצווה של הבן שלכם. היה לי שיעור קבוע באותו ערב ולא מצאתי מחליף, ומייד לאחר מכן אירוסין של בת דודה, ולהבדיל, ניחום אבלים אצל משפחה שמחר קמים מהשבעה על בנם שנפטר ממחלה קשה. באמת שקיוויתי להספיק לבוא לברך גם הבן היקר שלכם ביום שמחתו, אבל גם לרבנים יש רק שישים דקות בשעה ואת שהלב חושק הזמן עושק.

רציתי לבקש סליחה שהחמרתי יותר ממה שהיה נראה לך, או שהקלתי יותר ממה שאתה חושב שנכון. יש לי את דרך הפסיקה שלמדתי מרבותיי ואולי גם טיפה סייעתא דשמיא לכוון לפסק המתאים
בשאלות שמזדמנות לפתחי.

רציתי לבקש סליחה שגם השנה לא הצלחתי להתיר קטניות בפסח או לערוך מסיבות בספירת העומר. זה לא עניין של ׳חוסר אומץ׳ כמו שאומרים חלק מהאנשים. פשוט, אני לא הבעלים של ההלכה, אלא רק זה שמשקף אותה. ולהלכה, מה לעשות, יש את הכללים ואת דרך ההתנהלות שלה.

רציתי לבקש סליחה שאני לא גדול בתורה כמו ראש הישיבה שלמדתם בה פעם, לא פוסק הלכה מוכשר כמו רב היישוב שגדלתם בו, ולא דרשן כריזמתי כמו הרב ההוא שאתם שומעים בספוטיפיי בדרך לעבודה. אני משתדל כמיטב יכולתי, ושמח שחוץ ממני קיבלתם ואתם מקבלים תורה מעוד מקורות טובים.

רציתי לבקש סליחה שאיחרתי בשלוש דקות לעריכת החופה. זמנים הם דבר קדוש אצלי ויצאתי בכוונה מוקדם באותו יום, כולל טווח ביטחון למקרה שיהיו פקקים. ובכל זאת, לא תיארתי לעצמי שבאותה נסיעה יהיה גם פנ׳צר, גם כביש סגור בגלל עבודות וגם משטרה שבודקת רכבים אחד אחד בגלל התראות ביטחוניות. השתדלתי ככל יכולתי לערוך את החופה הכי יפה שאני יכול ולהפוך את האירוע הזה לשמח ומרגש כמו שתמיד חלמתם.

רציתי לבקש סליחה שלפעמים אתם שואלים אותי ואין לי תשובה על המקום. מה לעשות שהתורה כזו גדולה ואני כזה קטן. לא בכל התחומים התורניים אני מומחה ולא תמיד יש לי את יישוב הדעת לענות. מה שכן, אתאמץ מאוד שלא תישארו בסוף בלי תשובה. אולי אברר בעצמי ואולי אפנה אתכם לרב אחד שאני מכיר שבדיוק מתמחה בנושא עליו שאלתם.

רציתי לבקש סליחה שהתקשרתם שוב ושוב אתמול ולא עניתי. סליחה שגם לא הגבתי להודעות שלכם עד שעה מאוחרת. החלטתי להקדיש ערב שלם לאשתי ולילדים שלי. אחרי שהם מוותרים עליי כל כך הרבה בגלל עיסוקי הרבנות, הרגשתי שמגיע להם ערב אחד שאהיה לגמרי איתם ושמתי את המכשיר על שקט למשך שלוש שעות.

רציתי לבקש סליחה שלפעמים אתם פונים אליי לעזרה ואני מפנה אתכם הלאה אל מישהו אחר מתאים ממני. מה לעשות אבל אני לא מנחה הורים, לא יועץ זוגי ולא פסיכולוג. זה יהיה לא אחראי ולא רציני מבחינתי אם אכנס לנעליים שאינם שלי. כן, אני יודע שהם לוקחים כסף ואיתי אפשר לדבר בחינם, אבל מה לעשות שבמקרה שלכם חייבים להשקיע במפגש עם איש מקצוע מומחה.

רציתי לבקש סליחה מאשתי שאוטומטית מצמידים לה את התואר ׳הרבנית׳ למרות שהיא ממש לא אוהבת את זה. סליחה על המבוכה שנגרמת לה מכך שנשים ניגשות אליה בטבעיות ושואלות על הלכות בשר וחלב או שבת, שהרי היא ׳אשתו של הרב׳ וממילא אמורה לשלוט בשולחן ערוך ובתשובות הפוסקים.

רציתי לבקש סליחה מהילדים שלי. גם אם אני בחרתי להיות רב, אותם אף אחד לא שאל אם הם רוצים להיות ׳הילדים של הרב׳. לפעמים הם נאלצים לספוג הערות ועקיצות כמו ״הבן של הרב וככה מתנהג״ או ״מהבת של הרב לא ציפינו…״.

רציתי לבקש סליחה שכשהזמנתם אותי לשיעור בקצה השני של הארץ העזתי לשאול בסוף לגבי התשלום. סליחה שכשאמרתם ״כמובן שנשלם לרב על הדלק״, התנצלתי ואמרתי שלא אוכל ושמוטב שתזמינו מישהו מהסביבה. הלוואי שיכולתי לנסוע לכל קצווי הארץ ורק ללמד תורה חינם לכל מי שצמא לשמוע. מה לעשות שמישהו צריך לפרנס את הילדים שלי ולשלם חשבון חשמל ומים, לקנות לחם וחלב, שכר דירה ושכר לימוד. תבינו שמה שעבורכם הוא שיעור מעניין של שעה עם מרצה אורח, עבורי זה להקדיש חצי יום לנסיעות והעברה וזאת בתנאי שהשיעור כבר כמעט מוכן. מצטער,
זה פשוט לא אפשרי.

רציתי לבקש סליחה שפספסתי את ההודעה ששלחת לי בווטסאפ. אני מקבל עשרות כמותה ביום. חלקן עם שאלות קטנות ואחרות שמצריכות הקדשת זמן רב ומחשבה מעמיקה. אני יודע שעבורך השאלה הזו חשובה ולכן תרגיש הכי בנוח בעולם לנדנד לי, ואם עבר יום ולא עניתי, פשוט שלח לי תזכורת. לא אקפיד על כך. להפך, רק אכיר לך תודה.

רציתי לבקש סליחה שאני לא מושלם. אני רק בן אדם עם יתרונות וחסרונות. משתדל לעשות את רצון ה׳ ולחלוק עם אחרים את מעט התורה שלמדתי. אני פתוח לקבל ביקורות והארות ולומד מהן הרבה. מקווה להיות השנה קצת יותר טוב ושבאלול הבא אצטרך לבקש פחות סליחה.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן