למען מוגנות הילדים, תהיו עבורם אוזן קשבת

המטפל שניאור וולקר נערך למפגש מועדון ההורים של הרב יוני לביא, בו ישוחח על מוגנות מינית ונפשית של ילדים בחופש.

במפגש מועדון ההורים בהובלתו של הרב יוני לביא במוצאי השבת הקרובה יתארח גם המטפל והמנהל החינוכי בעמותת ‘לתת פה’ שניאור וולקר לשיח על הנושא הרגיש של מוגנות מינית של ילדים בחופש הגדול.

על יעדיה של השיחה עם ההורים אומר וולקר: “אנחנו רוצים לתת להורים כלים לא רק להתמודד עם מה שקרה, אלא ליזום שיח מקדים כדי שהילדים יהיו מוגנים יותר, כמו תרגולות בבתי הספר לקראת רעידת אדמה, תרגולות שיוצרות סדר של צעדים שחשוב לעשות כדי לשמור על עצמם.

ככל שההורים יהיו מודעים יותר הם יוכלו ליזום שיח רגוע על אירועים מורכבים. לכן צריך קודם כל להגיד להורים מה עלול לקרות אבל אני גם לא רוצה להכניס את ההורים לחרדה”.

“כשמדברים על מוגנות מינית אנחנו רוצים שהשיח לא יהיה מנותק מהעולם הערכי שלנו. אנחנו רוצים לתת להורים כלים כדי שהם אלה שיוכלו לפתח עם הילדים שלהם שיח. קודם כל אנחנו רוצים לתת בסיס לשיתוף רגשי, לתת להורים כלים שיאפשרו ליצור נורמות של שיח עם הילדים, ועל גבי זה שיח בנשואים מורכבים שהם לפעמים טאבו, לזהות את המרחבים עלולים להיות כאוטיים עור הילדים, כשילדים יוצאים לטיול זו הזדמנות לדבר על מרחב אישי ועל מגע מתאים. נצטרך לתת לילדים כלים כדי שידעו כיצד לנהוג אם יהיה מצב כלשהו”.

בנוסף, מזכיר וולקר את ההתמודדות עם שעות רבות יותר מול המחשב ללא נוכחות הורית בתקופת החופש הגדול “לדעת איך לבסס את הכללים שאנחנו רוצים שהילדים יפנימו אותם ולא רק יצייתו להם, וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים לקיים יותר שיח ולתת לילדים הבנה שיש להם אחריות. עלולים להיות מצבים שבהם במחשב צצים דברים בעייתיים ואני רוצה לתת להורים מודל תגובה כדי שהילדים יידעו שהיה כדאי לפנות אליהם”.

וולקר מספר על מפגשים עם ילדים ובני נוער ובהם שאל אותם שתי שאלות, האחת מה קורה אצלם שההורים לא יודעים עליו, והשנייה היא האם הם רוצים שההורים יידעו. והמענה שקיבל היה שהילדים רוצים שההורים יידעו, אבל שהתגובה שלהם תהיה כזו שתסייע להם ולא שתקרין לחץ והיסטריה מצידם.

“היום הזבל נמצא בכל מקום ולא צריך להתאמץ כדי להגיע אליו כמו שהיה בעבר”, אומר וולקר, ואל מול התופעות הללו שאורבות בכל פינה יש צורך לייצר בסיס לשיח על “מוגנות של המרחב האישי, תוכן מתאים או לא, מגע מתאים או לא, התמודדות עם לחץ חברתי” ועוד, ולשם כך נכון לדבר מראש.

לשאלתנו אם שיח כעת, ימים בטרם החופש הגדול, אינו מאוחר מדי, שכן ביחסי הורים ילדים שבהם אין בסיס לשיח יהיה קשה לייצר שיח שכזה, אומר וולקר כי “מעולם לא מאוחר מדי”, וכדי לקיים את השיח הזה נכון לשוות לו אווירה נעימה, ולשם כך “תמיד עוזר כשיש משהו טעים על השולחן”. משהו טעים שכזה יוצר “תחושה שאוהבים אותך, שאתה חשוב לנו, שנעים וטעים פה, ובתוך כך אנחנו רוצים להקנות כללים ושניתן לשתף. במפגש ניתן כלים לפתיחת הערוץ הזה שהילדים צריכים אותו כדי שההורה יהיה כתובת. אנחנו צריכים לעשות את ה’את פתח לו’, את התחושה שאתה חשוב לנו. לפני מחנה קיץ, לפני נסיעה משפחתית, לפני נסיעה למקום רחוק, נכון להתאמן במצבים מורכבים”.

על הורים הסבורים שלא נכון לפתוח את השיח כיוון שהם בטוחים שהילד לא מודע לכל האיומים ואינם רוצים להרחיב את מנעד החששות שסביבו, ואולי אינם יודעים שהילד מודע ויודע כבר עשר או עשרים צעדים קדימה ממה שהם חושבים, אומר וולקר כי “אולי הם צודקים, אבל אולי הילד נמצא עשרה צעדים קדימה”. משום כך במפגש עם ההורים אין בכוונתו להדריך הורים באופן בו ניתן לייצר שיעור חינוך מיני אלא יצירת תחושה וביטחון אצל הילד שההורה הוא כתובת עבורו גם בשאלות מורכבות של חשיפה, פרטיות הגוף, לחץ חברתי מורכב ועוד, “אלו דברים שקורים בכל מיני רמות ולא נוגעים רק לפגיעות מיניות”, הוא מדגיש. “שהילד ישתף כשקוראים דברים נפלאים וגם כשקורים דברים מורכבים ואנחנו כתובת עבורך”.

עוד מציין וולקר כי לעיתים ילדים אינם מספרים להורים על חוויות שהם עברו משום שהם מבקשים לגונן על ההורים, מחשבה ש’אם אספר לאימא ממה שקרה במחשב, ממה שקרה עם חבר או עם קרוב משפחה ההורים יהיו עצובים או יתפוצצו, וצריך להקרין לילדים עמדה אחרת, שתמיד נהיה כתובת עבורם”.

********

אתם מוזמנים להצטרף אלינו לקהילת ההורים של הרב יוני לביא, למשדרים בזום על כל הנושאים שמעניינים אתכם, אירוח מומחים ועוד שפע תכנים והטבות לכל המשפחה. הצטרפו עכשיו!

וגם, אל תחמיצו את המשדר המיוחד בשבוע הבא: המדריך השלם להורים לחופש הגדול. 3 מומחים, כלים וטיפים מעולים, תשובות לכל השאלות שלכם. הבטיחו את מקומכם חינם עכשיו!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן