על מסכים ואנשים – שבעת כללי הזהב

אנחנו מוקפים במסכים. בעבודה, בבית ובתוך הכיס. האם אנחנו משתמשים בהם או שהם משתמשים בנו? קבלו את כללי הזהב שיעזרו לכם לעשות את זה נכון יותר

הנוער בישראל הוא מקום ראשון בעולם. לא במתמטיקה, לא במדעים ובטח שלא באנגלית. בשעות מסך. המחקרים העדכניים מדברים על תשע שעות ביום (!), וכל זה בתקופת הלימודים. מה קורה בחופש? עדיף שלא תשאלו. איך אמר אבא אחד “הבן שלי לא גולש באינטרנט. הוא גר שם”.

שאלת מיליון הדולר היא: האם אפשר לעשות את זה אחרת?!
האם ניתן להשתמש במסכים ולגלוש ברשתות החברתיות מבלי להישאב אל תוכם?

אנחנו מאמינים שהתשובה חיובית ובלבד ששומרים על כללי זהב. הם חשובים מאוד עבורנו ועוד יותר מזה עבור הילדים שלנו.

  • זמן מסך – זו תופעה ידועה: מתיישבים מול מסך לדקה ומגלים שעברה שעה. אין מה לעשות, תחושת הזמן אובדת כשאנחנו נכנסים לעולם הוירטואלי או צופים בסרט.
    הפתרון: קוצב זמן דיגיטאלי. יש המון אפליקציות חינם שעושות זאת (למשל: פסק זמן למחשב, stay focused לסלולארי ועוד).
    המטרה: לקצוב את הזמן שאנחנו מבלים מידי יום ברשתות החברתיות או בסרטים ולאפשר לנו להכניס דברים נוספים ללו”ז היומי. עבור בני נוער חשוב להחליט על שעה מסוימת בלילה בה המכשיר שבכיס הולך לישון. “והגית בו יום ולילה” זה פסוק יפה אבל הוא לא נאמר על הסמארטפון.

  • חגורת בטיחות – להתקין סנן תוכן איכותי על האינטרנט זו לא אופציית רשות למעוניינים. זה דבר קריטי! בלעדיו הסבירות שבני הבית ייחשפו (אפילו בטעות) לתכנים לא ראויים שקולהלסבירות שמי שיקפוץ ראש לבריכה ייצא רטוב…
    אם שנה וחצי הלכנו עם מסכות מעצבנות על הפנים בגלל חשש מכמה חיידקים של קורונה, הרי שמגיפת הפורנוגרפיה מסוכנת הרבה יותר. מצד שני הדרך להתמודד איתה פשוטה יותר: סינון תוכן איכותי. הוא לא מעלים את ההתמודדות האישית ותמיד צריך להפעיל את שריר ההתגברות, אבל הוא עושה את המשימה הזו לאפשרית.

  • גם בסלולארי – הנ”ל חשוב לא רק במחשב שבבית אלא פי כמה במכשיר שצמוד אלינו בכיס. מי שממש רוצה לחסוך יכול לבקש מחברת הסלולאר את הסינון הבסיסי שלהם חינם. מומלץ יותר לרכוש סינון איכותי בתשלום. 

  • מחוץ למיטה – הולכים לישון? שימו את המכשיר להטענה בפינת החדר, ועדיף יותר בסלון. לא מכניסים אותו למיטה ולא רק מסיבות של קרינה. יהודי צריך לסיים את היום בקריאת שמע ולא בקריאת ווטסאפ. הדקות היקרות של סיום היום צריכות להיות מוקדשות למחשבות חיוביות והתבוננות על היום שעבר ולא לעוד קשקשת וירטואלית. רק שתדעו שהמומחים ממליצים להימנע מצפיה בכל מסך כשעה לפני השינה כדי להבטיח שינה צלולה ואיכותית.

  • מרחבים נקיים – שימרו על זמנים ומקומות נטולי מסך. למשל: ארוחות משפחתיות, דייט זוגי, סיפור לילד לפני השינה, לימוד דף יומי, וכדו’. בכל הרגעים היקרים האלו שימו את המסך בצד לגמרי. לא על רוטט ואפילו לא על שקט בכיס. בחדר אחר, רחוק מכם. את הקסם והשלווה של שבת ניתן למשוך גם לכמה רגעים בימות החול.
     
  • אפליקציות נבחרות – החלטתם לאפשר לבן שלכם סמארטפון? זה לא אומר שאתם חייבים להסכים לכל אפליקציה שבא לו להתקין בה. הווטסאפ נחשב לכלי תקשורת בסיסי שבני נוער רבים מתקשים להסתדר בלעדיו. וויז, מוביט ואפליקציית מזג האוויר גם הן נחוצות למדי. טיקטוק ואינסטגרם, לעומת זאת, ממש לא מומלצות לגיל הנעורים ומתאפיינות ברמת תכנים זולה ונמוכה. גם הטלגרם מקשר לאינספור קבוצות ותכנים שחלקם בעיתיים.
    מה לגבי משחקים? זו החלטה עקרונית שלכם האם להפוך את הסמארטפון לכלי בידורי ומשריפת זמן אינטנסיבית או להשאיר אותו בעיקר ככלי תקשורת.

  • צפיה ביקורתית – יש נטיה להתייחס לסרטים/סדרות כסוג של ‘פאן’ סתמי וחסר משמעות. משהו שנועד להעביר את הזמן בכיף. זו טעות. לא בכדי משקיעים סכומי עתק כדי לעצב כל סצנה וכל דמות. במילים אחרות, מה שנכנס אלינו הוא לא ‘פרווה’ אלא ‘בשרי’ לגמרי. ממילא, לפני שאנחנו מזמינים את החבר’ה לערב של סרט ופיצה צריך לבדוק היטב מה הולך לרוץ לנו על המסך והאם הוא מתאים לקוד הערכי שמנחה אותנו בחיים. 

בהצלחה!


כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן