סוכות לנשמה – איך למלא את הסוכה בתוכן רוחני?

השנה לרגל הקורונה לא נצא לטיולים בחג הסוכות. איך אפשר למלא את החג הזה בתוכן רוחני? איך אפשר לחבר את כל המשפחה אל התורה בתוך הסוכה? הנה כמה רעיונות

עבור הרבה אנשים סוכות הוא חג הטיולים. מזג האוויר מושלם: לא חם מידי ולא קר מידי. הטבע עדיין פורח וארץ ישראל היפה קורצת לנו לבוא אליה .

חז”ל חשבו אחרת. מי שניסח זאת בחריפות היה רבי אליעזר שאמר: “משבח אני את העצלנים שאין יוצאים מבתיהם ברגל” (סוכה כז,ב). במילים אחרות: הכי טוב – להישאר בחג בבית, כלומר, בסוכה.

השנה נחסכה מאיתנו ההתלבטות כיצד לנהוג. משמים נגזר עלינו שאת השבועיים הקרובים נבלה בבית. האם זה אומר שנהרס לנו החג? ממש לא. נוכל לנצל את ההזדמנות לחוויה משפחתית של התעלות רוחנית ולימוד תורה בניחוח המיוחד של סוכות.

מה למשל? הנה כמה הצעות לסדר היום:

משנה – מסכת סוכה המוכרת והאהובה עם 5 פרקים. אפשר עם ביאור ברטנורא, קהתי או משניות מצוירות. באתר ‘רצים למשנה’ תמצאו עשרות סרטונים וחידות לילדים על המסכת. הגדולים יותר מוזמנים גם ללמוד את הגמרא שלה (והיום קל מתמיד עם ביאור שוטנשטיין/חברותא/ושננתם/שטיינזלץ).

הלכה – את הלכות החג ניתן ללמוד בקיצור שולחן ערוך (גנצפריד לאשכנזים סי’ קלג. ומקור חיים לספרדים סי’ קח’) או בפניני הלכה של הרב אליעזר מלמד. שלושתם זמינים גם באינטרנט. בהזדמנות הזו כדאי גם לעשות רענון להלכות חול-המועד ויום טוב.
יש כמה ספרים נהדרים על הלכות ארבעת המינים עם תמונות צבעוניות ומאירות עיניים (“כשרות ארבעת המינים”, “ארבעת המינים למהדרין” ועוד).

אמונה ומחשבה – בחרו את הסגנון המועדף עליכם: הספר “באר מרים” מבית ישיבת הר עציון משלב מאמרים בהלכה ומחשבה. חובבי הרב זקס מוזמנים לעיין בספרו “מועדים לשיחה”. אוהבי ה”נתיבות שלום” ימצאו את הארותיו בחלק א’ על המועדים. מי ש”שפת אמת” מדבר אל ליבו יחפש ב”אל שפת האמת” של הרב אייל ורד. “לזמן הזה” מביא את שיחות הרב דרוקמן לסוכות ו”טללי חיים” של הרב ששון טעימה מפנימיות התורה.

אושפיזין – בכל יום מתארח בסוכתנו אחד מאבות האומה וזו ההזדמנות להתבונן קצת יותר בחייו, אישיותו והמסר שלו אלינו: אברהם, יצחק ויעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד. כל אחד מהם דמות מעוררת השראה שהביאה אור גדול לעולם. בבתי המדרש הוירטואליים ברשת (ערוץ מאיר, ישיבת בית אל/הר עציון/ מכינת בני דוד ועוד) יש לא מעט שיעורים בנושא והשנה יצא גם “אושפיזי הראי”ה” עם נקודת המבט של הרב קוק בנושא.
הצעה: כל אחד מבני המשפחה בוחר אחד מהאושפיזין, לומד קצת עליו ומשתף את כל המשפחה בתובנותיו.
נקודה למחשבה: למה נבחרו דווקא שבעת האנשים הללו? אילו עוד אושפיזין מההיסטוריה היהודית הייתם רוצים להזמין לסוכה שלכם? ואילו אושפיזות?

שמחה – כשהמצווה המרכזית היא “ושמחת בחגך” חשוב לברר יותר מהי שמחה אמיתית ואיך מגיעים אליה, בפרט השנה כשאנו מתמודדים עם מגיפה עולמית ונמצאים בסגר מעיק. למעמיקים: הספר “הקריאה לשמחה” (מאת אביאל קוטלר).

דיונים משפחתיים – לצד לימוד משותף של טקסטים כדאי לפתוח לדיון כמה נושאים מעוררי מחשבה הרלוונטיים לחיינו. למשל:
א. דירת עראי – הסוכה אינה בית קבע אלא משכן עראי שבכל שנה אפשר לשנות את המיקום והמראֶה שלו. האם גם החיים שלנו כאלו דינאמיים? חִשְבוּ על שינוי מיוחד שעשיתם בחייכם. מה עמד בדרככם מלעשות אותו? מה תמך בכם ואיפשר לכם בכל זאת להצליח?
ב. גבולות הפתיחות – הסוכה היא זכר לענני כבוד שהקיפו את ישראל במדבר והגנו עליהם. האם אתם מאלו שדוגלים בהצבת מחיצות רבות להגנה וסינון או שמעדיפים פתיחות מירבית? האם עטיפה של הילדים ב’צמר גפן’ מסייעת להם לגדול בצורה טובה יותר או הופכת אותם לאנשים חלשים ללא יכולת התמודדות?
ג. חג האסיף – בסוכות אוספים את הפירות החדשים שגדלו. מה אתם ‘אספתם’ אליכם בשנה החולפת? בתקופת הקורונה? שתפו ברעיון או בהתנהגות שפגשתם בשנה האחרונה והייתם רוצים לאסוף ולצרף לחיים שלכם.
לרעיונות נוספים – כאן

ולקינוח – לצפיה:
א. סרטוני תוכן והשראה לסוכות

ב. מה לומדים מכל חג בתשרי? – שיעורה של סיון רהב-מאיר

ג. למיטיבי לכת: צל, צללים, צילא דמהימנותא – שיעורו של הרב ליאור אנגלמן

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן