שו”ת להורים בנושא צניעות והתמודדות עם אתגרי המדיה

עולם המסכים מציב אתגר גדול בפתחנו והורים רבים מתלבטים בדילמות בעקבות החשיפה של הילדים. הנה כמה שאלות לדוגמא

לקנות לה סמארטפון?

שאלה: קוראים לי יעל, אני אמא לארבעה ילדים ונמצאת בדילמה גדולה מאוד לגבי הבת הבכורה שלנו, רוני. הנושא הוא הטלפון. לפני חצי שנה הילדה חגגה בת מצווה ויש לנו כל הזמן מאבקים איתה על גבולות כשהשיא הוא התביעה שלה לקבל סמארטפון. יש לרוני כבר שנתיים טלפון ‘טיפש’ והיא פשוט משגעת אותנו שהיא חייבת ווטסאפ אחרת חייה אינם חיים. היא טוענת שלכל החברות שלה יש ובלי זה היא פשוט מחוץ לענינים: לא יודעת מתי הבנות נפגשות, האם המבחן נדחה ומתי הפעולה בסניף, ובכלל נחשבת לחריגה ומסכנה… כל עוד היתה ביסודי, נאבקנו והתעקשנו לא לקנות לה מכשיר חכם עם חיבור לאינטרנט, אבל עכשיו היא כבר בכיתה ז’, ואנחנו מתלבטים אולי באמת הגיע הזמן לאפשר לה טלפון חכם. החשש שלנו הוא שזה ייבלע אותה לגמרי, ואנחנו רואים כמה מהחברות שלה שהן ממש מכורות. מה עושים?!

__________________________________

תשובה: שלום יעל.

ההתלבטות שלכם בהחלט במקום והחשש מפני ‘גלישה’ עם המכשיר מוצדק מאוד. מקובל בעולם שיש מגבלות שימוש באמצעים מסוימים. החוק מאפשר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 16 ורכישת סיגריות ואלכוהול מותרת מגיל 18.

מה לגבי סמארטפון? בתחום הקריטי הזה החוק פשוט שותק ולא מטיל שום הגבלות. וזה מוזר מאוד, כי לחצות כביש לבד גם כשהדרך נראית פנויה לגמרי והילד ניצב במעבר חציה אסור עד גיל תשע. איך ייתכן שאת הכלי העוצמתי והמסוכן הזה אפשר לתת לו ביד בגיל חמש? המציאות בשטח היא שהמוני הורים שלא עמדו בלחץ החברתי ובנדנודים של הילדים, ציידו אותם במכשיר שאין להם את הבגרות המנטאלית והכלים להשתמש בו בצורה נבונה. כל המחקרים מראים שהנזק לשימוש לא מאוזן ומבוקר (מה שקורה בערך אצל 98% מהילדים ובני הנוער) הוא עצום – מבחינה לימודית, חברתית, נפשית, משפחתית ורוחנית. מומחים להתמכרויות קובעים שהמסך הוא גורם ההתמכרות מספר אחת היום, ודי לחלוף בגן הציבורי, בתחנות האוטובוס ובמסדרונות של רבים מבתי הספר כדי לגלות ערימות של בני נוער יושבים כמו זומבים ובוהים במסכים מהבהבים במקום לדבר, לשחק, לקרוא, לצחוק או בקיצור, לחיות.

בעולם נורמאלי החוק היה מגביל את השימוש בטלפונים חכמים לגיל 18 ואולי אפילו 21. בעולם המטורף שאנחנו חיים בו אין כללים ואין גבולות וזה מטיל עלינו ההורים, את האחריות לדאוג ולהגן על הילדים שלהם ולהיות חזקים למענם גם אם זה יגרום להם להתעצבן עלינו כרגע.

למעשה, ההתעקשות שלכם להימנע מלקנות לילדה בבית הספר היסודי טלפון חכם מוצדקת מאין כמותה. זוהי הנורמה הבסיסית והשפויה שלוותר עליה זו ממש הפקרות.

כשמגיעים לגיל החטיבה מתגבר הלחץ החברתי ואם המצב הוא שלרוב הסובבים יש טלפון חכם והם מְתַקְשֶרִים דרך הווטסאפ הדבר עלול להקשות על מי שנותר בין היחידים שאין להם.

לכן, אציע בשורות הבאות כמה קווים מנחים שיוכלו לעזור לכם לקבל החלטה נכונה לגבי הבת שלכם:

1. אין להאמין אוטומטית לאמירה של הילד ‘לכולם בכיתה שלי כבר יש…’. בדקו בעצמכם ישירות מול שאר ההורים (דרך קבוצת ווטסאפ/מייל של הורי הכיתה) מה המצב האמיתי בשטח.

2. כמובן שהטוב ביותר היה להקדים רפואה למכה ולקבוע מלכתחילה יחד עם כלל הורי הכיתה מאיזה גיל אנחנו מוכנים לאפשר לילדים טלפון חכם, ווטסאפ וכו’. קבלת החלטות קבוצתיות כאלו מקלות על ‘הלחץ החברתי’ של הילדים, ואחרת הוא עובד כמחלה מדבקת הגוררת אחד אחרי השני לקנות מכשירים חכמים גם כאשר זה מזיק לילדים.

3. כאשר מתברר שהילד שלנו הופך להיות חריג בחברה בגלל היעדר מכשיר חכם – יש לשקול את הרווח מול ההפסד. עד כמה הצורך כאן הוא באמת גדול לעומת ההשלכות והמחירים אם נקנה לו מכשיר כזה.

4. לא קופצים מקומה ראשונה לעשירית – בדרך כלל הצורך הראשון שמתעורר הוא לווטסאפ וכדו’ בגלל היותו כלי לתקשורת חברתית. דעו שניתן להשיג היום מכשירים פשוטים שיש בהם רק את האופציה של ווטאספ ללא גלישה נוספת באינטרנט או שימוש באפליקציות אחרות.

5. גם כשמגיעים לגיל ולשלב שמחליטים לעבור לטלפון חכם – חייבת להיות מותקנת בו אפליקציית סינון תכנים בעיתיים (כדוגמת רימון בסלולארי/נטספארק) ושמאפשרת גם שליטה על זמני השימוש ועל האפליקציות שאפשר להתקין במכשיר.

6. אין לוותר על האפליקציה הנ”ל בשום מקרה ובשום תירוץ (“חבר לי התקין אפליקציה כזו וזה הרס לו את המכשיר”, “זה זולל את הסוללה” וכו’ וכו’), והיא תנאי בל יעבור לקניה של מכשיר כזה.

7. התקנת האפליקציה אורכת 3 דק’ ומוטב לבחור כזו שעולה כסף ולא חינמית. יש לסמן בה סינון ברמה ראויה כשהסיסמא לשינוי שמורה כמובן רק ביד ההורים, יש לקבוע הגבלת זמני גלישה ביום ושעת סיום גלישה בערב, וכן הגבלה על אפליקציות מסויימות (האם אנו רוצים שהמכשיר יהפוך לתחנת קולנוע ובידור ניידת וערוץ לצפיית בסרטים, סדרות וקליפים? האם זה מתאים לחינוך הערכי שאנו מתאמצים להעניק להם בשאר הזמן?).

8. לפחות בגיל החטיבה יש לעמוד על כך שלהורים תהיה גישה לטלפון של הילד והוא לא יוכל לנעול אותו בסיסמא הידועה רק לו.

9. כאשר אתם נותנים לילד מכשיר חכם עשו איתו חוזה כתוב בחתימה של שני הצדדים. אפשר לכלול בו סעיפים כמו:
הטלפון שייך לנו ונמצא כרגע אצלך בהשאלה המותנית בכך שאתה מקפיד על כללי השימוש בו * הטלפון לא הולך איתך למיטה בלילה (מתחבר להטענה בסלון) ולא שותף בארוחות הערב או באירועים משפחתיים. כשאנחנו ביחד המסך נמצא בצד * אינך חייב לענות לטלפון תמיד כשהוא מצלצל ולא מכובד לעשות זאת כשאתה באמצע שיחה עם אדם העומד מולך. אין מצווה לצלם כל דבר ובוודאי שאין לשתף או לפרסם דברים שעלולים לפגוע במישהו אחר, וכן הלאה.

10. כמובן שתמשיכו לעקוב ולשים לב שהילד/ה מיישם את הכללים ועל הדרך כדאי שגם אנחנו נשתדל להיות לו לדוגמא אישית לשימוש נבון ומאוזן במכשיר החכם שלנו.

בהצלחה

___________________________________________

שאלה: הילד מכור למסכים, איך להתמודד עם זה?

תשובה: הורים יקרים.

המסך הוא המגנט החזק בעולם. יש לו יכולת אדירה להשפיע, לסחוף ולמכר, והוא עושה את זה מהר וחזק יותר מהרבה חומרים פסיכואקטיביים.
אם היינו חיים בעולם נורמאלי החוק לא היה מתיר שימוש בסמארטפונים לפני גיל 18 ואולי אפילו 21. לא היינו נתקלים במצבים הזויים בהם ילד שאסור לו לחצות כביש לבד כבר מחזיק ביד אייפון משוכלל.
אין ספק שהילדים זקוקים מאוד לעזרתנו, ההורים, בהתמודדות עם המסכים.
שאלתכם כללית מאוד וחסרים בה פרטים חשובים המשפיעים על התשובה:
בן כמה הילד? ‘מכור’ באיזו רמה? איזה סוג שימוש הוא עושה מול המסך? ועוד.
לכן אענה בכלליות ומעבר לכך אתם מוזמנים להתייעץ באופן אישי.
א. הקדימו רפואה למכה – ההחלטה האם ומתי לקנות לילד טלפון סלולארי, כל שכן מכשיר חכם, היא החלטה כבדה שיש לשקול בכובד ראש. אסור לה להיות מוכרעת בגלל לחצים מצד הילד (‘כולם בכיתה שלי כבר יש להם…’) או כי היה מבצע משתלם.
גם כשקונים מכשיר – השאלה היא איזה ובאילו תנאי שימוש. אם די לילד בשיחות והודעות, אין הצדקה לרכוש מכשיר משוכלל יותר שיש בו אינטרנט, רשתות חברתיות וסרטים וכו’.
כדאי לערוך ‘חוזה’ כתוב עם הילד בו יוגדרו כללי השימוש, שהקפדה עליהם היא תנאי לחזקת המכשיר.

ב. ליווי והשגחה תוך כדי – אם הוחלט לרכוש מכשיר חכם חובה לדאוג: 1. לסינון תכנים פוגעניים. 2. לאפליקציה שתקצוב את זמני השימוש ותמנע את השימוש באפליקציות מסוימות (כמו רשת האינסטגרם, טיקטוק וכדו’).
ספקי הסלולאר והאינטרנט מחויבים בחוק לתת ללא תשלום סינון תוכן (מינימאלי) ובלבד שמבקשים מהם, וישנן גם אפליקציות חינמיות המאפשרות להורים לעקוב אחרי המכשיר של ילדם ולשלוט על השימוש בו (family link, sentry, ylimit  ועוד). עדיף לא להסתפק בכך וללכת על סינון איכותי יותר בתשלום כמו רימון או נטספארק.
אפשר להתייעץ על כך עם ‘מוקד אור’ (חפשו בגוגל) שמדריך הורים בנושא.
לצד זה צריך כל הזמן לעקוב, להסביר, לחנך, לחזק, לעזור לילד למצוא תעסוקות אלטרנטיביות מלבד המסך וכמובן לתת דוגמא אישית באופן בו אנחנו משתמשים.

ג. הילד כבר התמכר – אם אנו מרגישים שהרכבת כבר ברחה מהתחנה והילד שקוע ברמה שאיננו מצליחים לעצור אותו, יש לפנות לעזרה מקצועית.
לעיתים מה שנצרך הוא לחזק את הסמכות ההורית שלנו באופן שיאפשר לנו להתנהל מול הילד
בצורה נחושה וחכמה, ולשם כך יש להיפגש עם מנחה/ת הורים מקצועי.
כאשר ההתמכרות עמוקה אין מנוס מלפנות לאיש מקצוע מנוסה שייפגש עם הילד וההורים ויעזור לצאת מן הסבך.
קו היעוץ להורים ‘לב אבות’ נותן ‘עזרה ראשונה’ בעניין. במכון למשפחה של תנועת אמונה אפשר למצוא אנשי מקצוע טובים בכל הארץ, וניתן לחפש עצמאית מטפל טוב שיעזור. 
תקופת הקורונה העצימה את השימוש במסכים והחופש הגדול המתקרב הוא פתח לעליית מדריגה נוספת. בהתארגנות נכונה וחכמה ובסייעתא דשמיא נעזור לילדינו להיות נטועים בחיים האמיתיים ולא להישאב אחרי המסכים.

* לצפיה בתשובות נוספות שלי לבני נוער על מיניות והתמודדות עם אתגרי הרשת – https://katzr.net/11751b

בהצלחה

הרב יוני לביא

_______________________________________________________

הילד נחשף לתמונה לא צנועה

שאלה: הבן שלי בן 9 סיפר שנחשף לתמונה באינסטגרם של בת דודה גדולה שלו. הוא ראה מישהו מנשק ישבן של אשה. לא ידע להגיד אם לבושה או לא.
הוא אמר שיודע שצריך לספר לאמא … אבל אמר שלא מצליח לשכוח את התמונה.
כיצד לעזור לו?
אמא

תשובה: אמא יקרה.
ראשית, ראוי לשבח את הילד על כך שהיה נאמן לתחושה שלו שיש כאן דבר פסול ולחזק אותו על ההחלטה לשתף את ההורים במה שראה.
שנית, נסי להבין ממנו האם מדובר בחשיפה חד פעמית או שהיו מקרים נוספים וכן מה בדיוק ראה שם. הידיעה למה בדיוק נחשף חשובה כדי לתת לו את המענה והטיפול המתאים.
שלישית, לא הבנתי איך קרה שילד בן 9 נחשף לאינסטגרם. אומנם לא מדובר באתר פורנוגרפי מובהק אלא ברשת חברתית שרבים משתמשים בה, אבל כמות עצומה מהחומרים שרצים בתוכה הם לא צנועים בעליל. גם הורים שהחליטו לאפשר לבנם/בתם המתבגרת סמארטפון מומלץ מאוד שיטילו וטו על שימוש באינסטגרם שלוקח את המשתמשים בו למקום של חשיפה אינטנסיבית למראות לא צנועים, כולל השתתפות אקטיבית בהעלאת תמונות עצמיות שחלקן חושפניות כדי לגרוף לייקים ולאסוף עוקבים.
אם במקרה שלכם בת הדודה הגדולה נתנה לאחיינה הצעיר להשתמש בחופשיות בסלולארי שלה ולשוטט במכשיר, הרי שצריך לשוחח איתה ולהסביר לה שדבר כזה אינו בא בחשבון ושלהבא תיקח לתשומת ליבה לשמור על מכשירה נעול מפני ילדים.
לגבי מה שהילד ראה צריך להסביר לו שהגוף שלנו הוא מתנה יפה שקיבלנו מהקב”ה ואנחנו אוהבים אותו ושמחים בו. יחד עם זאת חובתנו לשמור עליו בפרטיות ולא לחשוף אותו לאנשים זרים. לצערנו יש אנשים שלא שומרים על הצניעות ומפרסמים באינטרנט תמונות חשופות, חלקן גם מוזרות ומשונות. האחריות שלנו היא לשמור על עצמנו לא לראות דברים כאלו. וכמו שאנו נזהרים לא להכניס לפה אוכל רקוב או מקולקל, כך אנו גם נזהרים מלראות במציאות או על המסך דברים לא צנועים. הסבירו לו שגם אם קרה שאדם נחשף – כולנו עושים טעויות בחיים ותמיד אפשר לתקן. ניכר מהתנהגותו שהדבר מפריע לו והוא מצטער על העניין והדבר רק מוכיח עד כמה הוא ילד טוב, ולכן שלא ידאג או יפחד ממה שראה. שיכין לעצמו מחשבה נעימה על משהו שטוב וכיף לחשוב עליו ובכל פעם שבאה לו מחשבה לא טובה שיחליף אותה במחשבה הטובה. עם הזמן התמונה הלא טובה תטריד אותו פחות ופחות.

לסיום אומַר שחשוב שנסביר לילדינו נושאים של צניעות ומיניות בצורה נעימה ורגועה, לא רק כשקורה אירוע כזה, אלא גם לכתחילה, כחלק מהחינוך וההכנה שלהם לחיים.
להדרכה והדגמות כיצד לעשות זאת נכון אתם מוזמנים לצפות בסידרת הסרטונים שלנו – “לדבר על מה שלא מדברים” – https://bit.ly/2Mx6FPn. בהצלחה רבה
הרב יוני לביא

_______________________________

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *