מחשבות על הקורונה

כולם מתייחסים למגיפת הקורונה מההיבט הרפואי והכלכלי. מה זה אומר לנו כאנשים מאמינים?

כבר כמה שבועות שמהדורות החדשות בכל העולם נפתחות בדיווח קבוע: התפשטות הקורונה. המגיפה הסינית הקטלנית ממשיכה להתרחב ומאיימת לכבוש את העולם.

תקציר הענינים למי שהחמיץ: הכול התחיל לפני חודשיים כשבעיר ווהאן שבסין נדבקו אנשים בנגיף מסתורי. עד אותו יום הוא קטל רק בעלי חיים ולבני אדם גרם להצטננות ובעיות מעיים קלות בלבד. אך לפתע חלה בו מוטציה והוא נעשה אלים ומסוכן לאנשים. הנגיף החל לגרום לדלקת ריאות קשה המובילה לאי ספיקה נשימתית, קריסת מערכות ומוות. הוא זכה לכינוי ‘קורונה’, בלטינית כתר, כי במבט דרך מיקרוסקופ אלקטרוני צורתו מזכירה כתר מלכותי. בינתיים אין לו תרופה, אין דרך להתחסן מפניו וייקח חודשים עד שאולי יצליחו לייצר כזו. נכון לרגע כתיבת שורות אלו הוא ממשיך להתפשט ומעל 40 אלף איש בסין נדבקו בו, זאת למרות מהלכים חריפים שעושה שם הממשלה כדי לבלום את התפשטותו.

התקשורת עוסקת בעיקר במשמעות הרפואית והכלכלית של מגפת הקורונה. אך כאנשים מאמינים עלינו להתבונן עמוק יותר ולחפש משמעויות ערכיות ורוחניות באירוע עולמי כה מטלטל. הנה חמש מחשבות בעניין:

1. אבן קטנה במצח של גוליית

סין היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם. 1.4 מיליארד אנשים (מאז שהתחלתם לקרוא את המשפט נולדו שם עוד 200…). הצבא שלה הוא הגדול בעולם והכלכלה שלה היא השניה בחוזקהּ.

אך בניגוד להצטיינות הכמותית שלה, סין חלשה מאוד מבחינה מוסרית. יש בה שלטון קומוניסטי רודני ומפלגה יחידה אחת. במהלך העשורים האחרונים מתו עשרות מיליוני סינים בגלל פעולות הממשלה וזכויות האזרח שם נמצאות בשפל. השלטון רודף באכזריות את מתנגדיו והמדינה ‘הֶעֶתִיקה’ כלאחר יד מאות אלפים מתושביה רק כדי לבנות סכר או לטובת ההתארגנות לאוליפיאדת בייג’ינג.

ומתברר שהגולית הענק הזה עומד כמעט חסר אונים מול נגיף מיקרוסקופי קטן שנתן בתוך רגע מכת מוות לתיירות שלו (רק שתבינו: 143 מיליון תיירים ביקרו בסין בשנה האחרונה ו-200 יצאו ממנה. המספר המטורף הזה נמחק כמעט לחלוטין בגלל הקורונה). קשרי החוץ של סין עם שאר העולם נפגעו אנושות ולמרות שעל חצי מהמוצרים שלנו כתוב Made In Chaina הסינים עצמם הפכו בין רגע ל’מצורעים’ שאף מדינה לא רוצה להכניס לגבולה.

סין האדירה שעוצמתה והשפעתה כבשו את העולם, עוברת בחודש האחרון קורס מזורז בצניעות וענווה מנגיף מיקרוסקופי שקלע בה בּול בפוני.

2. רפואה שלימה

מגיפות עולמיות אינן דבר חדש. במאה ה-14 חיסל “המוות השחור” כשליש מאוכלוסיית אירופה. השפעת הספרדית שהתפרצה ב-1918 הרגה תוך שנתיים 50-100 מיליון איש ברחבי העולם ובמקומות מסוימים מחקה כפרים וערים שלימות. האם גם הפעם צפוי לנו גורל דומה? מסתבר שלא. תודה לא-ל מדע הרפואה עשה צעדי ענק מאז ולמרות שהוא עדיין מתקשה למצוא תרופה לקורונה, הוא יודע להתמודד עם מחלות מדבקות ולמנוע את התפשטותן, כמו גם לתת טיפול תומך לאלו שנדבקו.
אנו מבקשים מידי יום בתפילה “רפאנו ה’ ונרפא” אך לא מעריכים מספיק את הזכות לחיות בעידן שבו אנשים כבר לא מתים מדלקת ריאות פשוטה והרפואה מתגברת כלאחר יד על מאות מחלות קטלניות שנחשבו פעם חשוכות מרפא. העולם קיבל חיים ובריאות במתנה. האם הוא יודע לנצל אותם נכון? זו כבר שאלה אחרת.

3. והזוכה באוסקר היא…

האם באמת הקורונה היא הבעיה הדחופה והקטלנית ביותר של האנושות? לאו דווקא. בחודשיים הראשונים להתפרצותה נדבקו במחלה ארבעים אלף איש ומתוכם מתו אלף. אך מידי שעה (תחזיקו חזק!) מתים בעולם 4,000 איש מרעב ותזונה לקויה, 14 אלף איש מתים כל יום מעישון, שבעת אלפים מנזקי האלכוהול ושלושת אלפים ממלריה. שמעתם משהו על כך במהדורת החדשות האחרונה? ממשלות נקטו בצעדים דראסטיים כדי לעצור את התמותה הנוראית? למרבה הצער, התשובה שלילית. מתברר שיש מגיפות עם ‘מזל’ שבסיוע רוח גבית של התקשורת בתוספת קצת היסטריה ציבורית – משתלטות על הבמה ועל תשומת הלב. יהיה חבל מאוד אם נשכח בגללן את שאר החזיתות שאם האנושות תשקיע בהן אפילו עשירית מהמשאבים שזוללת הקורונה אפשר יהיה להציל מיליוני אנשים.

4. להידבק – זה טוב או רע?

לחיבור בין אנשים יש צד חיובי וצד שלילי. מצד אחד הוא עלול להדביק במחלות מסוכנות, כדוגמת הקורונה. מצד שני בערוץ הזה זורמות גם שפע מתנות טובות: אמונות, תובנות, רעיונות ומחמאות, שעוברות מאדם לאדם. התנ”ך מספר שהמהפך הגדול בחייו של יוסף, זה שהרים אותו מבור הכלא אל כס המלכות, התחיל מהתעניינות קטנה באדם אחר. הוא פנה לשני אסירים שהיו לצידו בכלא ושאל: “מדוע פניכם רעים היום?” (בראשית מ,ז).

אברהם אבינו קיבל משימה היסטורית: “והיה ברכה” (בראשית יב,ב) – תפקידך הוא להשפיע טוב לכל האנושות. מאז ועד היום זכה העם היהודי ‘להדביק’ עולם שלם בהרבה ברכות נפלאות: אמונה בא-ל אחד, אמונה בקדושת החיים ובצלם אלוקים שבאדם, אהבת הגר, צער בעלי חיים, חזון שלום כלל עולמי ועוד ועוד. משימתנו עוד טרם הושלמה והעולם צריך לספוג מאיתנו עוד הרבה ‘נגיפים’ של אהבה, חמלה, חסד ותקווה. ייתכן שדווקא התפתחות התקשורת המודרנית שהפכה את העולם לכפר גלובאלי אחד תסייע לעניין.

5. רק תפילה אשא

נכון לרגע כתיבת שורות אלו טרם התגלו עדויות על כך שהקורונה החליט לעשות עליה ולהגיע לארץ הקודש.

אך זה לא משנה. מוטלת עלינו החובה לשאת תפילה ולפעול כפי יכולתנו למען הצלחת המאבק במחלה, ובכלל, למען עולם טוב יותר – נקי, טהור, מוסרי, רגיש ומאמין.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן