כמה דברים שנער דתי בן שש-עשרה צריך לדעת

עברו כבר כמה שנים מאז שהייתי בתיכון. אבל אם הייתי יכול לחזור אחורה בזמן ולהגיד לעצמי אז את המשפטים הבאים, נראה לי שזה היה יכול ממש לעזור

עברו כבר כמה שנים מאז שהייתי בתיכון. אבל אם הייתי יכול לחזור אחורה בזמן ולהגיד לעצמי אז את המשפטים הבאים, נראה לי שזה היה יכול ממש לעזור:

* העולם החילוני נראה מאוד נוצץ מבחוץ. הוא מציע שחרור מגבולות, חוויות חושים והתנסויות מפתות. זו הסיבה המרכזית לכך שאחוז לא מבוטל מבין בוגרי החינוך הדתי מחליטים בשלב מסוים לוותר עליו לטובת האופציה החילונית.

אבל זוהי טעות מרה והחמצה טרגית. כי את התשובה לשאלה החשובה ביותר שיכול אדם לשאול את עצמו: ‘מהי משמעות החיים?‘ – לא ניתן באמת למצוא שם.
מי שכן מחזיק בידו תשובה ומציע דרך ברורה ושיטתית לחיים של אושר ומשמעות – זו דווקא התורה. היא פחות מתעניינת בשאלה: ‘מה בא לי לעשות כרגע?’ אלא יותר ב’איך אסכם את חיי בגיל תשעים ואגיד לעצמי בסיפוק: וואו, אלו היו חיים ששווה לחיות אותם!’.

* עוד תשמע הרבה בחיים את הביטוי “חזרה בשאלה“.

אל תתבלבל. אין שום ‘שאלה’ חותכת שמצליחה להפיל באמת את האמונה היהודית או לערער את יציבות הברזל של התורה.

אדרבה, כל מי שפתח אי-פעם דף גמרא יודע שאין דבר שיהודי אוהב בעולם כמו שאלות. הן לא מפחידות אותו. להפך! הן רק עוזרות לו להעמיק יותר ולגלות את הגודל והיופי של האמת שהוא חותר אליה.

* תחושת המשיכה שאתה מרגיש בתוכך כלפי בנות המין השני, מביכה ומבלבלת אותך.

פעם אפילו שמעת ממישהו שהמשיכה הזו שלילית והיא נובעת מהיצר הרע.

זו טעות גדולה. אין שום דבר פסול במשיכה הזו והיא חלק מהבריאות הטבעית שנתן בך אלוקים.

יתירה מזו, יש לה תפקיד חשוב בעתיד כדי לחבר בינך ובין אהובת ליבך ולקשור אתכם זה לזו.

המשימה הגדולה שלך היא לשמור את האש הזו לזמן הנכון ולאדם הנכון. להשתמש בה כדי להאיר את החיים ולהעשיר את הברית הזוגית ולא כדי לבזבז אותה על שעשועי סרק שלא ייתנו פירות.

* “כל אחד והאמת שלו” הוא משפט שהולך חזק היום וזוכה לרייטינג גבוה.

למה? כי הוא נשמע מרשים ומתיימר לבטא סובלנות והכלה.

הבעיה הגדולה איתו שהוא בעצם מוחק את המושג ‘שקר’. הוא נותן לגיטימציה לכל שטות ועיוות רק מפני שמישהו מתעקש להגיד אותם.

התפיסה היהודית היא שיש בעולם אמת והיא מורכבת וגדולה, אבל יש גם לא מעט הבל ושקרים. יש אומנם שבעים פנים לתורה אבל אין שבעת אלפים כאלו, וממילא לא כל אמירה וכל פרשנות היא צודקת ולגיטימית.
לכן, בדוק תמיד היטב את הדעות והאמירות שאתה נתקל בהן. תפעיל את הראש ואת הלב, תשווה מידע ואל תתבייש להתווכח. העולם שלנו מלא בשקרים שמתחפשים לאמת וצריך לחשוף אותם.

* ועוד דבר חשוב: האמת שתגיע אליה בסופו של דבר – לא בהכרח פופולארית. בחיים ייתכן שתצטרך לבחור בין החיבוק החמים של הסביבה והלייקים שהיא מספקת, לבין מה שאומר לך השכל ומה שמוֹרֶה לך המצפון. לציבור הרחב יש נטיה להיסחף אחרי דעות ואופנות שטחיות, והמעטים שדבקו באמת – תמיד היו מחוץ לתלם. כך היה אברהם. כך היה העם היהודי לאורך רוב ההיסטוריה. מה שנתן להם את הכוח להמשיך היה האמונה שבסופו של דבר השקר יתפוגג והאמת תנצח.

* המכשיר הקטן שיש לך ביד הוא חומר נפץ גרעיני. נקודה.

נכון, הוא כלי אדיר שאפשר לעשות איתו דברים מדהימים. אבל באותה מידה אפשר גם להישאב אל תוכו ולהגיע בעזרתו לתהומות האפלים ביותר.

מה עושים?

משתמשים בחגורת בטיחות ומתקינים אפליקציית סינון ונעזרים בכל הטריקים והשיטות שיצילו אותך מלשחות בביוב הווירטואלי המטורף. קיבלת היום בבוקר נשמה טהורה משמים. תדאג לשמור עליה ככל יכולתך.

* הקושי שאתה מרגיש בתפילה מובן מאוד. תחושת השעמום לשבת ולדקלם מילים שמישהו שאתה לא מכיר חיבר לפני אלפי שנים – אינה מפתיעה. אגלה לך סוד: אתה אומנם רק בן 16 אבל יש לא מעט מבוגרים שמרגישים כמוך.

למה?

אולי כי בעולם של מסכים – קשה לנו להתחבר לטקסטים. אולי כי בעידן בו אדם חושב בעיקר על עצמו – קשה לו להתחבר לבקשות שעוסקות בצרכים של הכלל. ויש סיבות נוספות.

אבל יודע מה, דווקא בגלל הקשיים האלו – התפילה היא מתנה כזו גדולה עבורנו. היא מכריחה אותנו להתרומם מעל אזור הנוחות שלנו ולפתוח את עצמנו למקומות נעלים יותר. היא יוצרת לנו מרחב יומי של התנתקות ממירוץ החיים המטורף ומזמינה אותנו להתחבר אל הליבה הפנימית שלהם – אל אלוקים.

* העובדה שהרצונות שלך מתנגשים לעיתים קרובות באלו של ההורים שלך – מובנת בהחלט. אתה אדם נפרד, עם אופי, שאיפות וחלומות משלך.

האתגר הגדול הוא לנהל את השיח איתם באופן נכון. יותר מידי פעמים הוא נשמע מהצד כמו מאבק בין אויבים שנלחמים זה מול זה, בעוד שמדובר בעמידה מול שני האנשים שהכי אוהבים אותך בעולם ושאין דבר שהם יותר רוצים מאשר שתהיה מאושר.

איך עושים את זה אחרת?
ראשית, “דע לפני מי אתה עומד”. אתה ניצב מול אבא ואמא שאתה חייב בכבודם.

שנית, זכור שלא חייבים להסכים עם הדעה של העומד מולך כדי להכיר בכך שהיא עשויה לנבוע מרצון כנה לעזור לך ולשמור עליך.

שלישית, תהיה מוכן להתפשר ולהגיע להסכמות. בחיים לא תמיד משיגים את כל מה שרוצים ומי שמתעקש לא לזוז מילימטר מעמדתו עלול לאבד בגלל זה את הכול.

הניסיון מלמד שכשבאים בגישה נכונה ומנהלים את השיח ברוגע ובעיתוי מתאים משיגים הרבה יותר.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן