צבע אדום – איך מעבירים את הזמן ביחד?!

אזעקה. כולם ממהרים אל המרחבים המוגנים. איך להעביר בכיף את הזמן המלחיץ של שהיה במרחבים המוגנים. אוסף משחקים והפעלות לשימושכם

אזעקה. כולם ממהרים אל המרחבים המוגנים. הזמן בו נשהה שם עשוי להיות זמן מלחיץ ומעצבן, אך אפשר גם לנצל אותו לחוויה משפחתית/חברתית נעימה ומעניינת. כך גם במקומות שהתבטלו הלימודים והילדים נמצאים כל היום בבית ומטפסים על הקירות.  קבלו 3 אפשרויות לבחירתכם, בהתאם לגיל ורמת הנוכחים:

א. הפעלות חברתיות   ב. סבבי שיח    ג. חידונים

כולם מתאימים מאוד גם למפגשים קבוצתיים בכיתה או בתנועת הנוער בזמנים של שיגרה.

__________________________________________________

הפעלות חברתיות

להסתדר לפי: ההורה/מורה מכריז על תכונה מסוימת ועל המשתתפים להסתדר במהירות האפשרית על פי תכונה זו.

לדוגמה: גובה, צבע שיער (מהבהיר לכהה), גיל, שם (לפי א' ב'), צבע הבגדים וכו'.

ניתן להקשות ולדרוש לעשות את זה ללא מילים, או כשהם עומדים על שורת כיסאות (מבלי לרדת מהכיסאות) ועוד.

ניתן לשחק משחקי חברה מסוג זה כתחרות בין קבוצות או לשחק עם קבוצה אחת כאתגר קבוצתי משותף תוך מדידת הזמן.

אמת ושקר – כל אחד צריך להגיד על עצמו 2 משפטים, האחד נכון והשני לא. הנוכחים צריכים לנחש מה האמת ומה השקר.

תחרות שירים – הראשון שמוצא שיר בהתאם למשימה מנצח. למשל, שיר שמתחיל באות מסוימת, במילה מסוימת, בנושא, תקופה, חג וכן הלאה. ניתן לפי סדר הא' ב' (קבוצה ראשונה התחילה בא' אז קבוצה שניה בב')…

שירים בפנטומימה – על אחד המשתתפים להציג ללא מילים שיר והקבוצה צריכה לזהות ולשיר אותו. אפשר לתת לילדים את שם השיר שעליו להציג, ואם זו תחרות בין קבוצות כל קבוצה תוכל לבחור שירים עבור הנציג של הקבוצה השנייה.

תחרות חפצים: תחרות בין 2 קבוצות – תוך זמן מוקצב, יצירת טור הכי ארוך מחפצים שונים שיש עליהן (טלפון ניד, ארנק, שעון וכו').

• שרשרת – מעבירים בלון מתחילת הטור לאחור וכל אחד כותב עליו את שמו עם טוש. הקבוצה שמסיימת הכי מהר מבלי שהבלון יתפוצץ מנצחת.

לגלגל בידיים כדור דמיוני ולמסור אותו למישהו, הוא תופס ובידיו זה הופך למשהו אחר כפי דמיונו, עושה איתו משהו ומעביר הלאה / לחילופין: לקחת חפץ (למשל, בקבוק של ליטר וחצי) ולתת לראשון שיתנהג איתו כדבר שהוא מדמיין (גיטרה, שופר, טלפון, מחבט וכו')

________________________________________________

סבבי שיח נחמדים

– כל אחד יספר לנו על עצמו משהו שאנחנו לא יודעים עליו (לנועזים: שלא תאמינו עלי)

– סבב תודה על משהו שקרה לי בשבוע האחרון

– כל אחד אומר אם הוא היה אוכל מה הוא היה… (פופוקורן, סלט ירקות, סופלה וכו'. מתאים במיוחד לקבוצות שיש היכרות ביניהם, ואז אתה מבין למה אדם בחר במאכל מסויים. לפעמים זה קולע בול. מצחיק ועמוק)

– אסוציאציות חפצים – הביאו שקית עם כל מיני חפצים (מקל כביסה, מברשת שיניים, סיכת ראש, מזלג וכו') – כל אחד מכניס יד ולוקח חפץ באופן אקראי. עושים סבב וכל מי שמגיע תורו נותן לכולם טיפ יצירתי לחיים בהקשר לחפץ שבידו…

– משחק הדברים המשותפים – מישהו מתחיל לספר על עצמו וכשהוא אומר משהו שמזכיר למישהו אחר דבר שקשור אליו הוא אומר – סטופ, והוא ממשיך לספר על עצמו

– סבבי שיתופים מעניינים: חוויה מעניינת/מצחיקה שאתה זוכר מימי הגן או היסודי * דמות מעוררת השראה/שאתה מעריך ולספר סיפור קטן עליה * ספר/י על נס שקרה לך בשנה האחרונה או למישהו שאת/ה מכיר/ה * ספר/י על פדיחה שקרתה לך * מה הדבר שהכי מרגיע אותך? * מה יכול לגרום לך להתעצבן? * ספר/י בדיחה או סיפור משעשע שקרה לך בלימודים/בעבודה/בתוך המשפחה * ספר/י על משהו מרגיז/מעליב/מפתיע שחווית בחודש האחרון. איך הגבת?

_________________________________________________

חידונים

"הוא והיא"

– הוא מטפל בגינה- היא מטפלת בילדים (גנן, גננת)
– הוא אחד מהאנשים- היא קרקע (אדם אדמה)
– הוא מעון לצאן, היא מעון האדם (דיר, דירה)
– הוא קוסם, היא זבל (אשף, אשפה)
– הוא מספר השנים של האדם, היא שמחה (גיל, גילה)
– הוא מקום נישא- היא מעוברת (הר, הרה)
– ממנו מכינים כובעים, היא לא רכה (קש,קשה)
– הוא פורח בסתיו, היא מחלה (חצב, חצבת)
– הוא בן הצבי, היא מתכת (עופר, עופרת.)
– הוא מרחם, היא ירק (חס, חסה)
– הוא נמצא בממשלה- היא אשתו של אברהם (שר, שרה.)
– הוא חבר כנסת, היא מכשיר דיג (ח"כ, חכה.)
– הוא שב, היא מחלה (חזר, חזרת.)
– הוא בא אחרי הברק, היא שיער האריה (רעם, רעמה.)
– אצלו מתארחים אורחים, בה גרים כלבים (מלון, מלונה.)
– הוא שם נרדף לגשם, היא יעד (מטר, מטרה.)
– הוא לא ארוך, היא אסטמה (קצר, קצרת.)
– הוא אילן, אותה מייעצים (עץ, עצה.)
– הוא אדון, היא לא טעימה (מר, מרה.)
– אותו על האש מניחים, היא שטה על פני המים (סיר, סירה)

____________________________________

חידות מה הקשר (מילה אחת שקשורה לכל המילים)

– השנה, כרוב, הנקרה (ראש).
– עץ, דואר, פגיעה (בול).
– אגב, ארץ, צלחה (דרך)
– המלך, מגדל, מגן (דוד)
– דו, הלם, מגע (קרב)
– מזג, חיל, זיהום (אויר)
– שר, עצמי, סיכת (ביטחון).
– יום, חתול, דגל (שחור)
– שביל ה, מוצרי, שיני (חלב)
– לחם, חמור, בית (לבן)
– אבן, חן, מצא (חן)
– ניקוי, קרח, אקלים (יבש)
– לילה, מזל, שבוע (טוב)
– הולדת, העצמאות, הדין (יום)

טריוויה תנ"ך (השאלות מהקל אל הקשה)

1. התנ"ך מספר שאדם אחד הוּעָלה פָּעָמַיים מֵהַבּוֹר: "וַיַּעֲלוּ את… מִן-הַבּוֹר"; "וַיְרִיצֻהוּ מִן-הַבּוֹר". מהם הבּוֹרות שמהם הוּעָלה?

2. שני אנשים שדברו הרבה אמרו שדיבור הוא לא הצד החזק שלהם. האחד אמר: "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי", והשני אמר "לֹא-יָדַעְתִּי, דַּבֵּר". מי הם?

3. שְנֵי סיפורים בתנ"ך מספרים על מכה מְשַתֶקֶת באמצעות סנוורים. מי הוכה בַּסנוורים בכל סיפור?

4. על שניים מסופר בתנ"ך שקוששו עצים. הגבר שהיה "מקושש עצים" נענש בחומרה, ואילו האישה "מקששת עצים" זכתה לברכה גדולה. על מה העונש? בשל מה הברכה?

5. בתנ"ך, לפעמים המרפאים הם לא רופאים, והחולים הם לא בני אדם. מי ריפא אֶת-מִזְבַּח ה' הֶהָרוּס? מי ריפא את המים הרעים?

6. גם בתנ"ך כמו בימינו, יש מי שמטיח ביקורת כלפי מי שמבקש לקדם את הצדק. היכן וכנגד מי נאמרו דברי הביקורת "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ"? והיכן וכנגד מי נאמר "הָאֶחָד בָּא-לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט"?

7. שני אנשים ביקשו לשתות מים, אך הסיפורים שהחלו באופן דומה, הסתיימו אחרת לגמרי. מי ביקש "הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט-מַיִם מִכַּדֵּךְ" ולמה הביאה הבקשה? מי ביקש הַשְׁקִינִי-נָא מְעַט-מַיִם ולמה הביאה בקשתו?

9. מי ביקש מאביו "קַח-לִי אֶת-הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה"? מי ביקש מאביו ומאימו "אִשָּׁה רָאִיתִי… וְעַתָּה קְחוּ-אוֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה"?

10. מסופר על על אדם שדָּשׁ חִטִּים בגורן וראה מלאך, ועל אדם אחר שחבט חִטִּים בַּגַּת ופגש מלאך. מיהם האנשים? מה תפקיד המלאכים שבהם פגשו?

(השאלות בתנ"ך מתוך YNET יהדות)

להורדת כל ההפעלות בקובץ מוכן להדפסה – כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *