ומה אם הוא לא יתקבל?!

שאלה: הבן הבכור שלנו, עמית, לומד בכיתה ו. כמו אלפי בני גילו הוא מחפש בימים אלו מקום מתאים להמשיך בו בשנה הבאה. התלבטנו מאוד בין כמה ישיבות תיכוניות ולבסוף עמית נבחן בשלוש מהן. ביום ראשון הקרוב (26.2) צריכות להגיע התשובות מן המוסדות ואנחנו רועדים מפחד. עמית הוא ילד מתוק עם לב זהב והחברים שלו מאוד אוהבים אותו, אבל בלימודים, מה לעשות, הוא פחות מצטיין. הוא התאמץ מאוד בתקופה האחרונה להצליח יותר, אבל עדיין הציונים שלו בינוניים פלוס. אני יודעת שבמוסדות הטובים יש תור ארוך של ילדים שמבקשים להתקבל והתחרות קשה. אני ממש חוששת מה יקרה ביום ראשון כשיגיעו התשובות והחברים של עמית יספרו בגאווה איך התקבלו לכל מיני מקומות ‘שווים’, והוא המסכן ייתקע במקום פחות מוצלח או גרוע מזה – לא יתקבל לאף מקום. הוא פשוט יתפרק לרסיסים…

תשובה: אמא יקרה.

התקופה המאתגרת של חיפוש מקום לימודים לשנה הבאה אכן עלולה להיות מתוחה ומלחיצה. אך לנו, ההורים, יש השפעה מכרעת על השאלה כיצד הילד יעבור אותה! הבן היקר שלנו נושא אלינו עיניים והלב שלו קולט היטב את האופן בו אנחנו מתייחסים לְמַה שקורה ואיך אנחנו מתמודדים עם הסיטואציה. לכן לפני הכול חשוב להרגיש ולשדר רוגע וביטחון.

המסר הראשון שחשוב להעביר לילד לכל אורך הדרך הוא עד כמה אנחנו אוהבים איתו, מעריכים אותו, ולא משנה מה יהיה – נמשיך ללוות אותו ולהיות לצידו לאורך כל המסלול.

שנית, חשוב להבהיר לו עוד לפני (!) שיגיעו התשובות, עד כמה הן לא המדד לכמה שהוא שווה באמת. הוא ילד נפלא, יש בו אוצרות גדולים ובע”ה הוא יצליח בחיים. כל זה אמיתי ומוחלט ואינו תלוי כלל בתוצאה של מבחן קבלה כזה או אחר (או בשאלה העתידית: האם יכניסו אותו להדרכה / באיזה טסט היא תעבור / כמה הוא ישיג בפסיכומטרי / לאן היא תתקבל לשירות לאומי וכו’).

בסוגריים כדאי לציין בפניו את העובדה שיש ישיבות בהן על מאה מקומות פנויים מתמודדים 300 תלמידים, וממילא גם אם יהיו ביניהם מאתיים ילדים הכי מדהימים בעולם – מאה לא יוכלו להתקבל, כי טכנית פשוט אין מקום.

מעבר לכך המסר המרכזי שחשוב להפנים בעצמנו ולהעביר גם אליו שההצלחה בחיים אינה תלויה בללמוד דווקא במקום מסויים. היו ילדים שהתקבלו למוסדות מאוד ‘נחשבים’ – ובזבזו שם את הזמן והפוטנציאל שלהם. לעומתם היו אחרים שלמדו במקומות פחות ‘נחשקים’ אבל ניצלו את ההזדמנויות שניתנו להם והפכו להיות אנשים גדולים.

מעבר לכך אי אפשר שלא לצרף למשוואה את נקודת האמונה. אנחנו יהודים מאמינים. אנחנו יודעים שהעולם אינו הפקר. הכול מכוון ומושגח מלמעלה, בוודאי נושא חשוב כמו מקום לימודים ופיתוח האישיות. גם אם בנכם יקבל תשובה שלילית מכל שלושת המקומות אליהם נבחן, כנראה ריבונו של עולם חושב שאלו לא המקומות הנכונים עבורו, ויש מקום אחר מתאים עוד יותר שמחכה לו. אתם ההורים תעזרו לו בסייעתא דשמיא למצוא אותו.

לסיום נוסיף שלקראת קבלת התשובות חשוב לעורר ולחדד אצל הילדים את הרגישות לזולת. לא להתנשא, חלילה, על מישהו שלא התקבל לאן שאתה התקבלת. מצד שני – להיות מסוגל לפרגן ולשמוח עבור חבר שכן התקבל למקום שהוא רצה. ליצור שיח מכבד ומכיל שמעניק לכל ילד וילדה הרגשה טובה בדרך אל המקום בו יוכלו לפרוח ולגדול בעזרת ה’.

 

התשובה תתפרסם ב’עולם קטן’

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן