דיויד סטרן והאולפניסטית

מתוך מכתב של שירה השמיניסטית לשר החינוך שי פירון: ‘האם מותר למדוד תלמידה על-פי החצאית שלה? האם זה לגיטימי להנחיל לילדות ונערות בגיל צעיר ביותר את ההבנה הקשה שהגוף שלהן הוא מוקצה מחמת מיאוס? האם הכרחי לגרום למורות ומורים, אנשי חינוך, לרדוף אחרי נערות צעירות במשחק חתול ועכבר מגוחך ואין-סופי?

…המרדף הזה לעולם לא ייגמר, כי כל שנה יגיעו נערות חדשות ויבקשו לבחון את הגבולות ואת הגוף שלהן, וכל שנה יינתנו אותן הרצאות על חשיבות ה״צניעות״ וכל שנה יסיימו את האולפנות מאות בוגרות בכל הארץ שייבחרו איך הן רוצות להתלבש על פי שיקול דעתן.
 
…האם יש דרך צנועה להסביר לעולם שבנות דתיות הן בדיוק כמו סתם בנות? שרוצות להיראות טוב ולהרגיש טוב עם הגוף שלהן? אם את כלל תלמידי ישראל צריך לחנך לערכים איך זה שדווקא אותנו, בנות ה״מגזר״ בוחרים לחנך לערך אחד ״צניעות.״ ערך שהעיסוק בו הוא לעיתים משפיל ופוגע, הפוך בדיוק למושג צניעות…’

* * *

דיויד סטרן הוא הקומישינר של ה N.B.A. מאז 1984. הוא המנהל העליון של ליגת הכדורסל המקצועני הטובה בעולם כבר שלושים שנה. לדעת הכל הוא טוב יותר מכל מנהל מודרני בליגה מקצוענית. הוא הצעיד את ה N.B.A. צעדים ענקיים קדימה.
 
לפני כשמונה שנים קיבל סטרן החלטה מעניינת במאבקו למען מכובדות הליגה. דיוויד סטרן החליט לשפר את התדמית של הליגה בעיני הציבור. הוא כפה על השחקנים להתלבש באופן מסודר כשהם בעניינים שקשורים לליגה.

הוא אסר על שחקנים להגיע למשחקים ולעזוב אותם עם פריטי הלבוש הבאים: חולצות חסרות שרוולים, טי-שירטס, מכנסיים קצרים, שרשראות ותליונים מעל הבגדים ומשקפי שמש.

את קוד הלבוש הוא יישם בכל מצב שבו השחקן נמצא בעניינים הקשורים לליגה. ישיבה על הספסל, נסיעות באוטובוס למשחקים; מסיבות עיתונאים; ראיונות, הופעות יחצ”ניות למיניהן וכדומה.

המפרים את הכללים נקנסו בקנסות כספיים.

* * *

הזעקה של שירה השמיניסטית היא אותנטית ואף מובנת. מאוד מקומם כשאנשים זרים נכנסים לך לורידים או לגוף, ומתערבים בדברים הכי פרטיים של האדם. יחד עם זאת היא טועה. לגמרי.

הטעות של שירה קשורה להבדל שבין צניעות לבין קוד לבוש. הצניעות היא עניין פרטי שבין האדם לקונו. קוד לבוש, לעומת זאת, הוא דבר ציבורי וכללי. קוד לבוש אינו מעיד על פנימיות האדם אלא על המחויבות שלו לחברה שבה הוא נמצא.

לבוש אינו רק דבר שבין האדם לבין עצמו. לבוש הוא גם השדר שאדם משדר לסביבתו. אין שום מערכת המכבדת את עצמה, שלא מפעילה קוד לבוש. בכל מערכת שהיא ישנו קוד לבוש שהאדם השייך אליה מחויב בו. מערכת שאין לה קוד לבוש היא מערכת שלא מכבדת את עצמה.

שירה מבקשת להיות כמו חברותיה החילוניות. ובכן, בבתי ספר חילונים רבים מופעל קוד לבוש נוקשה ביותר.

בת של חברים שלנו, הלומדת בבית ספר חילוני הושעתה בשבוע שעבר מבית הספר ליום לימודים שלם, כיוון שהגיעה לבית הספר בכפכפי אצבע, בניגוד לקוד הלבוש הנוהג בבית הספר. חבר שלי, שלימד בתיכון חילוני ננזף בחומרה על ידי מנהל בית הספר, כיוון שלא סילק ילדה שהגיעה לבית הספר בגופיה. רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב, היה עומד כל בוקר בשערי הגימנסיה הרצליה, בעת שהיה מנהל הגימנסיה, ומונע מבנות שהגיעו בחולצות ללא שרוול באורך מתאים להיכנס לבית הספר.

* * *

עורך דין שמגיע לבית המשפט בלבוש שאינו תואם את הכללים יסולק משם מיד. לא בגלל שלמישהו יש טענות כלפי הצניעות שלו. ככה לא מתלבשים בבית המשפט. באותה מידה, תלמיד או תלמידה המגיעים לבית הספר, שלא לפי קוד הלבוש הנוהג יושעו מבית הספר. לא משום שיש למישהו טענות על צדיקותם או צניעותם, אלא משום שהם לא עמדו בקוד הלבוש. אף אחד לא כועס או שופט אותם. יש כללי התנהגות שצריך לעמוד בהם בתוך בית הספר. זה הכול.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן