למען הסדר הטוב

אין עוד לילה בשנה שמתכוננים אליו כל-כך הרבה זמן. כמה מתאמצים, מנקים, מבשלים ומצפים כדי להגיע לרגע החגיגי בו נעמוד כולנו סביב השולחן, בנערינו ובזקנינו, ונפליג יחד למסע משפחתי מופלא למצרים העתיקה, אל משה ופרעה, חד גדיא וקריעת ים סוף.

הבעיה היא שבפועל לא פעם משהו בדרך מתפגשש. ליל הסדר שאמור היה להיות נקודת השיא של השנה וזמן של התרוממות רוחנית והארות גדולות, הופך לערב טרחני וגדוש בפרטים. מריצים את ההגדה כשהמוטיב המנחה הוא להגיע כמה שיותר מהר ל’שולחן עורך’ ומשם בדילוג מהיר למיטה.

כדי שהשנה זה ייראה אחרת, ולא נחמיץ, חלילה (עוון חמור כל השנה, ובפרט בפסח…) את הלילה הגדול בשנה, קבלו שבעה כללי זהב שיעזרו לכם לעשות את זה אחרת.

 

תכנון מראש

יש לתכנן את המשימות כך שנסיים את הניקיונות יומיים לפני הזמן ולא רבע שעה אחרי הדלקת נרות, כמקובל. בזמן שנותר אפשר לצאת לטיול משפחתי בארצנו היפה. מזג האוויר נפלא והכול פורח ומלבלב (זו גם הזדמנות ל’ברכת האילנות’ למי שטרם הספיק). לא חייבים לנצל את הפסח לחיסול חשבונות שנתי עם הבלגן שהשׂתרר מאז פסח שעבר. אם נתמקד בביעור החמץ העבודה תקטן בצורה משמעותית (יודעי דבר טוענים שב-90%…), ותותיר מרחב לדברים נוספים. למשל, להכנה רוחנית. הידעתם שפסח הוא גם יום ההולדת של עם ישראל? חג החירות? האם בין אדי האקונומיקה וגרגרי האבק אנחנו מספיקים לחשוב מה המשמעות של כל זה בשבילנו? האם מלבד ניקוי יסודי של הבית אנו גם זוכרים לעשות ניקוי והתחדשות של הנפש?

 

מי שטרח בערב שבת

בתום הישיבה המשפחתית על חלוקת התפקידים – מי מנקה איזה חדר, הקדישו רבע שעה להטלת משימות מסוג שונה: כל אחד צריך להכין לליל הסדר קטע מיוחד – הצגה, חידה, סיפור, משחק, פירוש יפה על ההגדה. אם באים אורחים – עדכנו ושתפו גם אותם. בשנים האחרונות יצאו המון הגדות נהדרות וידידותיות למשתמש שאפשר להתעשר מהן. קטנים שמתקשים – ייעזרו בגדולים. העיקרון: ליל הסדר שייך לכ-ו-ל-ם! לא כצופים מן הצד אלא כמשתתפים פעילים. זו חוויה אחרת לגמרי.

 

הצבא צועד על קיבתו

נכון שצריך לאכול מצת מצווה לתיאבון אך זו תהיה טעות חמורה להגיע לליל הסדר מורעבים, כשהקיבה המקרקרת היא זו שמכתיבה את הקצב. מומלץ שכולם יחטפו ארוחה קלה (פירות, ירקות, עוף) בשעות אחר הצהרים. הודיעו למשתתפים מראש שיש תוכנית מרתקת ומליאה וייקח זמן עד שנגיע לארוחה. הלילה הזה אינו ‘מפגש אכילה’. הקריאה והדיונים בהגדה הם כל העניין בערב הזה! (טיפ קטן לבשלניות החרוצות: אפשר להוריד את הרגל מן הגז, ולמתן קצת את כמויות האוכל שמכינים. עד שנגיע לשלב הארוחה נספיק לאכול כמה כזית של מצה, כרפס, מרור ויין, כך שלא יהיה מקום לארבע המנות העיקריות ושמונה התוספות שאתן מכינות…).

 

שינויים

שַנוּ את סדרי הישיבה ממה שמורגלים כל השנה, שימו כלים חדשים, הוסיפו תפאורה ססגונית. בקיצור, כל דבר שייצור תחושה של שוני והתחדשות. חז”ל אומנם הכניסו בתוך סדר הערב כל מיני שינויים כדי לגרום לנו להתעורר ולשאול, אך כיוון שהם נוהגים כך כבר כמה מאות שנים, אנחנו מתייחסים אליהם כמובן מאליו מבלי להרים גבה ולשאול ‘מה נשתנה?!’.

 

שינה בערב פסח – תענוג!

סגולה עצומה לליל סדר עוצמתי היא לשלוח את כל המשפחה – גברים, נשים וטף, למנוחת צהריים ואגירת כוחות לקראת הלילה הגדול בשנה. אחרי כל עבודת ההכנות מגיע לכם להתפנק קצת במיטה ולהטעין מצברים. לכן, ביום יד’ בניסן בשעה אחת בצהריים כבו טלפונים וסלולארי, היפרדו מהאינטרנט והווטס-אפ, נעלו את הדלת, ושלחו את כולם לשעתיים למיטה. זה יחולל נפלאות בליל הסדר שלכם.

 

דיונים, פעילויות, משחקים

הפאסיביות היא האויבת הגדולה של החג. חז”ל עיצבו את ליל הסדר כך שיהיה מגרה ומעורר לילדים ויגרום להם לקחת בו חלק פעיל. זה בדיוק מה שגם אנחנו צריכים לעשות. בִּמקום שאדם אחד יקרא את ההגדה וכל השאר ישתעממו בשקט, כולם צריכים לקחת בה חלק. בקשו מהמבוגרים שבחבורה לספר על “יציאת מצרים” שלהם ולשתף בחוויה אישית ששינתה את חייהם או נס הצלה שאירע להם. יש אינספור משחקים שאפשר לשלב במהלך הערב, לדוגמא: ספרו חלק מסיפור ההגדה עם שגיאות (‘למלך מצרים קראו אנטיוכוס’) ותנו לילדים הקטנים לתקן אתכם. כששרים חד גדיא בקשו מהנוכחים להוסיף אפקטים קוליים מתאימים לחיות (ילדים מתים על זה, ולא תאמינו איך הגדולים נכנסים חזק לעניין…). על הילדים הגדולים להכין מראש תשדירי חדשות על ההתרחשויות האחרונות במצרים. התשדיר יכלול דיווחים ופרשנויות וגם ראיונות עם חלק מהמשתתפים בתור פרעה, משה, הדוב ממכת הערוב וכדו’. המרואיינים יכולים לאלתר את הרעיונות בעצמם, או לחלק למשתתפים כרטיסיות שהוכנו מראש (לדוגמא: “אתה פרעה. כרגע התעוררת באמצע הלילה על ידי יועציך שדיווחו לך על כך שאין מי שתייה בכל מצרים, רק דם. כתב הרדיו רוצה לשמוע מה יש לך לומר לאומה המצרית ומה אתה מתכוון לעשות?”) . ערכו מידי פעם דיון רציני על אחד הנושאים העולים מההגדה. חשוב להתאים את הדברים אל הנוכחים ולהתאמץ לשתף גם את הילד התמים ושאינו יודעים לשאול. לדוגמא: “השתא עבדי לשנה הבאה בני חורין” – מה ה’מִצְרַיִם’ שלך? – כל אחד יאמר דבר אחד אליו הוא קצת משועבד והיה רוצה להשתחרר ממנו בשנה הקרובה (למשל: פייסבוק, הסלולארי, העבודה, כסיסת ציפורניים, תשומת לב יתירה לְמַה שהסביבה חושבת עלי וכדו’). “מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות” – במה אתם מרגישים שונים הלילה מאיך שהייתם בערב הזה לפני שנה? האם אתם אוהבים שינויים או מעדיפים דווקא את המוכר והישן? למה קשה להשתנות? מה יכול לעזור לנו לעשות את זה? כל אחד יאמר מה הוא מאחל לעצמו לשנה הבאה, ומה לכל המשפחה.

 

הקושיות

אל תבנו רק על ארבע הקושיות. שאלו את הילדים כמה שיותר שאלות על כל מעשה או משפט שזוקק הסבר. תנו פרסים או ממתקים כתמריצים למשיבים (אפשר להכין ‘כרטיסי מצה’ ולתגמל בהם את הילדים לכל אורך הערב, ובסופו לתת למחזיקי הכרטיסים לממש את זכיותיהם בפרסים שהכנתם מראש). מי שיצליח לשאול את “הקושיה החמישית” שאף אחד לא יידע להגיד עליה תשובה, יזכה בפרס מיוחד.

שנזכה לליל סדר חזק ועוצמתי שייתן לנו כוח והארות להרבה זמן קדימה בעז”ה. חג כשר ושמח!

 

המאמר יפורסם בעלון ‘מעיני הישועה’

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן