תעשיית הכזב של היודעים כל

תמצאו אותם באינטרנט ותקראו עליהם בעיתונים. הם מוציאים ספרים, עורכים סדנאות ומציעים מפגשי יעוץ אישיים. את סימן השאלה הגדול ביותר שמלווה אדם בחייו – ‘מה צופן העתיד?’, הם הופכים לסימן קריאה מהדהד. הם קוראים בקפה, בכוכבים ובקבלה, ותמורת סכום הוגן תשיגו אצלם מזור לכל מה שמטריד אתכם.

 

יודע עליך את הכול

לא הייתי יוזם מהלך כזה בעצמי אבל זה הוא שהתקשר אלי. לא הכרתי אותו קודם, אבל שפעה ממנו נחמדות דביקה כאילו אנחנו מכרים ותיקים. הוא פנה אלי בגלל פרוייקט ציבורי כלשהו שאני קשור אליו והציע את שירותיו כ’נומרולוג וקורא מומחה בקבלה’ שמוכן לרתום את כישוריו לטובת הציבור. כהוכחה ליכולותיו הציע לערוך עבורי על המקום ניתוח אישיות חד וקולע, בהתבסס על השם ותאריך הלידה הלועזי בלבד. איני יודע האם היתה זו סקרנות בלבד או שאולי משהו בתוכי רצה להאמין שיש בעולם דברים מופלאים כאלו, אבל הפתעתי אפילו את עצמי והסכמתי לנסות. במשך עשרים דקות הוא דיבר בשטף, ברהיטות, שופע ביטחון עצמי ונחרצות. הוא שטח אחד לאחד עשרות דברים, מבלי לעצור ולהתבלבל לרגע. אני הולך, קוראים יקרים, לעשות מעשה נועז ולחשוף לעיני עשרות אלפים את ניתוח העומק של אישיותי הפרטית. מה שנותן לי את האומץ לעשות זאת הוא תחושת הבטן שאם אתם הייתם פונים אליו, הייתם זוכים לשמוע פחות או יותר את אותם הדברים…

 

יוני לביא – נא להכיר!

הוא פתח את דבריו בבקשה שאקשיב עד הסוף ולא אקטע אותו בהערות תוך כדי, ורק כשיסיים אוכל להגיב על דבריו. לא אמתח אתכם יתר על המידה ואתחיל מהשורה התחתונה. אין ספק שלמרות שאיננו מכירים כלל – הוא צדק! פשוט קלע בול. במה? בערך ב-20% מהדברים. לעומת זאת, היו 20% שכל קשר בינם לביני מופרך לחלוטין (“יש בך זיקה לקברי צדיקים”, “אתה סובל מרגישות בכפות הרגליים”). כל השאר, והם הרוב, אלו דברים מאוד כללים ועמומים שההתאמה שלהם אל השומע תלויה בדימיון היצירתי וברצון הטוב שלו. כשניסיתי בתום השיחה לעכל מה היה כאן יכולתי לסמן כמה מן השיטות שבעזרתן הוא ודומיו מצליחים לשטות בלקוח התמים.

א. דבר והיפוכו – שוב ושוב חזר על תיאורי אופי דו-צדדיים. כשסיפרתי שיש לי שני שמות ניתח אותם באופן הפוך (האחד: רך, רגיש, אמוציונאלי, והשני: נוקשה, דומיננטי, שכלי), תוך כיסוי כל טווח האפשרויות וממילא אין אפשרות שלא יהיה צודק.

ב. אמירות כלליות – “יש בך רצון להתקדם ולתפוס עמדה משמעותית אבל אתה לא מספיק ממצה את הכשרונות שלך”. “אתה מתחיל דברים אבל לפעמים לא מסיים אותם” וכדו’. 99% מן האנשים יוכלו לאמץ את הקביעות האלו ביחס לעצמם. היה מרתק לשמוע ש”יש לך יחסים לא פתורים עם אבא או עם אמא או עם שניהם”, משפט זהב שכל מי שאי פעם חווה חילוקי דעות או מתחים עם הוריו יוכל לחתום עליו (הוא הוסיף: “לאו דווקא דברים גדולים. זה יכול להיות משהו קטן…”).

ג. מחמאות – “יש בך גרעין רוחני”, “אתה רגיש לסבל הזולת”, “יש לך אינטואיציות טובות” – אין כמעט אדם שלא ישמח לייחס את הדברים האלו לעצמו, גם אם הם נכונים במידה מועטה מאוד.

ד. זכרון סלקטיבי – ההתעקשות לא לקטוע אותו תוך כדי, גורמת לאדם שלא לעצור אותו בכל פעם שנאמר דבר מוטעה, אך בסוף במבט כולל, אין מי שלא יימצא בתוך עשרות הדברים שנאמרו, כמה שיהיו נכונים ויכולים לשמש כהוכחה ליכולתו המדהימה.

ה. תמרוני משמעות – “אתה מחובר למזון(אני מודה, יש לי נטיה לאכול לפעמים), “ולבישול” (“מצטער”, התפרצתי, “אני ממש לא יודע לבשל”. הנ”ל לא איבד אף עשתון והסביר “זה לא חייב להיות שאתה מבשל בעצמך, ייתכן שאתה עושה קניות ומבשלים בעזרת זה…”), “יש לך חיבור חזק לאדמה. אתה גר אולי בקומה ראשונה?” (“שלישית, אבל יש לנו עציצים בבית”. “זהו בדיוק!”, קרא בשמחה).

ו. העתיד לפניך – כשהערתי לו על כמה מן הדברים שאיני מצליח לראות היכן הם קיימים בי שאל בן כמה אני. כשהשבתי, צחק ואמר: “נו, אתה עוד צעיר. אם עדיין לא ראית, אתה עוד תגלה אותם בעתיד. אני בטוח…”.

 

בין שקר לאמת

בסופו של דבר, להפתעתו, סירבתי לבקשתו להיעזר בשירותיו לטובת הציבור, על אף שאין לי ספק שאם היה חולק מעט מהביטחון העצמי השופע, הרהיטות הקולחת והנחרצות, רבים היו נתרמים מהם.

אני זכיתי לקבל את השירות הנ”ל בחינם, ומלבד המאמר הנוכחי הוא לא גרם לשלכות דרמטיות על חיי. ליבי נחמץ כשאני חושב על אחרים, קצת יותר תמימים, שעלולים ליפול בפח, לקבל החלטות ולעשות מעשים גורליים על סמך תחזיות שכאלו.

והערה אחת לסיום, כמובן שאיננו באים לבטל חלילה את האמונה בתלמידי חכמים אמיתיים ומקובלים צדיקים ששתל הקב”ה בכל דור ודור. אנו באים להזהיר מרבים מספור המנצלים את מצוקתם וכאבם של יהודים תמימים ומנסים לרפא שבר גדול על נקלה בהבטחות כזב ובדברי הבל.

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן