הפעלות ודיונים משפחתיים לשולחן החג בסוכות

שינויים בחיים

הסוכה אינה בית קבע שנשאר תקוע על מקומו עשרות שנים. הסוכה היא דירת עראי ניידת, ובכל שנה אפשר לשנות את הצורה והמיקום שלה. גם המראה והקישוטים שלה מתחדשים בכל שנה (בעיקר אם יש לכם בבית ילדים שהולכים לגן…). חִשְבוּ על שינוי מיוחד שעשיתם בחיים שלכם. מה עמד בדרככם כשרציתם לעשות אותו? מה תמך בכם ואיפשר לכם בכל זאת להצליח? מוזמנים לעשות סבב, בו כל אחד מהנוכחים משתף בשינוי אחד. זו הזדמנות נפלאה לפרגן זה לזה, כמו גם לקבל השראה ורעיונות.

 

להסתפק במועט

את הסוכה עושים מחומרים מאוד פשוטים. קרשים, ענפים ובד. כולם יודעים לדקלם את “איזהו העשיר – השמח בחלקו”, אך מעטים היו מתנגדים שאראלה תתקשר אליהם עם בשורה משמחת… איך מלמדים את עצמנו להסתפק ולשמוח במה שיש? איך היו נראים החיים שלכם בתור מיליונרים? האם יש דרך שזה לא ישפיע לרעה על העולם הרוחני של האדם ועל סדר העדיפויות שלו?

 

גבולות הפתיחות

הסוכה היא זכר לענני כבוד שהקיפו את בני ישראל במדבר והגנו עליהם. התפתחות התקשורת והמדיה הפילה הרבה מחיצות בין אנשים, עמים ותרבויות. היכן הפתיחות הזו פוגשת אתכם? מה אתם באופן אישי מרוויחים ממנה ומה המחיר שאתם משלמים? במנעד שבין פתיחות מקסימאלית לבין הצבת מחיצות רבות להגנה וסינון – איפה אתם נמצאים? במה זה מתבטא בחייכם? האם מניעה של תכנים מסוימים מילדים מסייעת להם לגדול בצורה טובה יותר או שהיא הופכת אותם לאנשים חלשים ללא יכולת התמודדות?

 

אושפיזין

– למה לדעתכם נבחרו דווקא שבעת האנשים הללו? (ומה לגבי אליהו הנביא? ושלמה המלך?). מה אתם באופן אישי הייתם רוצים לקחת מכל אחד מהם? את מי מביניהם הכי הייתם רוצים לפגוש? מה הייתם שואלים אותו?

– אילו עוד ‘אושפיזין’ הייתם רוצים להזמין לסוכה שלכם? מדוע בחרתם בהם? מה הם יכולים לתרום לסוכה המשפחתית שלכם? כל אחד מבני המשפחה יציג את האושפיזין הנוסף שלו.

– אילו ‘אושפיזות’ – נשים מיוחדות, הייתם מזמינים לסוכתכם? מה הן יביאו איתן?

 

ארבעה מינים

– מדוע נבחרו ארבעת המינים הללו להינטל בחג הסוכות? למה לא נבחרו מתוך שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל? למה מברכים ‘על נטילת לולב’ ולא על האתרוג או על כל 4 המינים יחד? וכי בגלל שהוא גבוה יותר הוא ‘משתלט’ על הבמה?

– ארבעת המינים מייצגים קבוצות שונות בעם ישראל, והחיבור ביניהם מסמל את האחדות. האם לדעתכם המחלוקות בעם ישראל שונות/חריפות יותר מאשר בעמים אחרים? האם יש דרך להגיע לאחדות וחיבור?

אפשר לעשות משחק בו כל אחד משני המשפחה מייצג מגזר אחד מעם ישראל (חרדים, שמאלנים, מתנחלים וכו’) – המשימה של כולם היא לפרגן לו, ולומר איזה טוב הם רואים בו והיו רוצים ללמוד ממנו. לו הייתם מדמיינים את עם ישראל בלעדיו – איך הוא היה נראה?

– כל משפחה מורכבת מאנשים שונים, כשכל אחד מביא את הייחודיות ואת המעלות שלו. מוזמנים לעשות ‘סבב הוקרות’ בו אתם מונים את המעלה המיוחדת שכל אחד מן הנוכחים תורם למשפחה.

 

“ושמחת בחגך”

– למה דווקא בחג הסוכות יש מצווה מיוחדת של שמחה? מה יש בו מכל שאר הרגלים והחגים שאמור להביא אדם לשמחה?

– ומה אם אני לא שמח? האם יש כפתור שלוחצים אליו ופתאום הופכים לשמחים? איך בכלל אפשר לצוות על רגש, הרי לכאורה זה לא בידיים שלנו בכלל?

– אילו דברים משמחים אתכם ואילו דברים מרחיקים מכם את השמחה?

 

חג האסיף

בחג הסוכות אוספים את הפירות החדשים שגדלו. מה ‘אספתם’ אליכם בשנה החולפת?

כל אחד מוזמן לשתף בתובנה, לקח, רעיון חשוב שהוא פגש במהלך השנה האחרונה והיה רוצה לאסוף ולצרף אותו לחיים שלו.

 

להשתחרר מהקיבעון

חג סוכות מזמין את האדם לעשות דבר לא קל. לעזוב את הבית המוכר והנוח, ולעבור למקום אחר, חדש, תחת כיפת השמים. האם אתם טיפוסים שאוהבים שיגרה או שמעדיפים דווקא את החידוש? מאילו הרגלים ודפוסי התנהגות קשה לכם להשתחרר? האם הצלחתם פעם להיגמל מהרגל מגונה שהיה לכם? איך עשיתם זאת?

 

החזרה אל הטבע

בסוכות אנו עוזבים את הבית שלנו ויוצאים אל הטבע. עד כמה נושאים כמו מצבו של העולם שלנו – התחממות כדור הארץ, איכות הסביבה ומיחזור, נמצאים בתודעה שלכם? האם אתם מקפידים לשים בקבוקים בפח וניירות בפח המיחזור שלהם? האם יש עניין יהודי/דתי בשמירת איכות הסביבה?

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן