פרדוקס המבחר

בסופרמרקט גדול בקליפורניה הועמד דוכן מיוחד למימכר ריבּוֹת. ניצבו שם שישה סוגים שונים של ריבות, והלקוחות החולפים זכו לטעימה מן הריבות שונות, כדי לעודד אותם לבחור איזו מהן ירצו לצרף לעגלת הקניות שלהם. שבוע לאחר מכן הועמד שוב הדוכן אך הפעם אירח בתוכו עשרים וארבעה סוגים של ריבּוֹת. מבחר גדול, מגוון ומפתה הרבה יותר. באופן מפתיע התברר שבאותו שבוע כמות המכירות של הדוכן ירדה באופן דרסטי! (מ-30% מהטועמים בשבוע הראשון, ל-3% בלבד בשבוע השני). איך זה ייתכן? זהו מה שנקרא ‘פרדוקס המבחר‘. העובדה שיש היצע גדול, אינה מקלה על תהליך הבחירה. היא רק מבלבלת, מסבכת ומקשה.

איך כל זה קשור להיכרויות? מתברר שֶמַה שנכון לגבי בחירת ריבָּה, נכון שבעתיים לגבי מציאת אהבה ובחירת בן/ת זוג לחיים. אופי החיים המודרני והתפתחות אמצעי התקשורת העצימו את הנגישות אל המין השני ואת האפשרות להכיר. בהקלקה אחת את נכנסת לאתר היכרויות ופרופילים של אלפי בנים פרושים לפנייך. אתה מגיע למפגש פו”פ ומתוודע בערב אחד לעשרות בחורות שלא פגשת עד היום. האם השפע הזה מסייע לנו להחליט? האם המבחר העצום מקל עלינו להחליט? או שאולי הם רק מבלבלים ומפריעים להתמקד באחד והיחיד?

הקושי לא מסתיים בשלב המקדים. נניח שכרגע אני במערכת יחסים עם מישהי, הקשר מתקדם יפה ויש פוטנציאל חיובי. יחד עם זה אני רואה גם חסרונות. לא הכול מושלם (בכל זאת, היא בן אדם, אתם יודעים…). למה שתהיה לי מוטיבציה להתעקש, להתמודד ולהתגבר, עם מעבר לפינה קורצות לי עשרות ואולי מאות אפשרויות אחרות, שעל הנייר יכולות להיות יותר יפות, חכמות ומוצלחות?

מה דעתכם? מזדהים? האם יש מוצא מן הסבך? כתבו לנו – yonilavi10@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *