עשרת הדיברות לכתיבה טובה

להתחיל הכי חזק פתיחה טובה קריטית להצלחה. כשאתה כותב לציבור הרחב רוב האנשים יחליטו האם להמשיך לקרוא או לדלג למאמר הבא לפי שני המשפטים הראשונים. אתה חייב להפתיע אותם, לפתות, לצוד אותם ברשתך. לשם כך כדאי להתחיל בדבר אטרקטיבי במיוחד – סיפור, אמירה פרובוקטיבית, הצגה של דילמה וכדו’, שֶיְגַרוּ את הקורא להמשיך הלאה. כותבים מקצוענים רבים מקדישים חלק גדול מזמנם למציאת פתיחה טובה לדברים שלהם.

 

האורך – נואם מפורסם אמר פעם: “הסוד של נאום מוצלח הוא התחלה חזקה, סיום מוחץ, והחשוב מכל – שהם יהיו קרובים זה לזה“. למרבה הצער, יש כאלו שעל מה שחסר להם בעומק הם מפצים באורך. העניין הוא שפעמים רבות הקהל מאבד הקשבה ויוצא עם טעם רע. מצד שני, מעולם לא שמענו שהתלוננו על כך שהשיעור היה קצר מידי. מעבר לכך כמעט תמיד מתברר שקיצור ומחיקה של מילים, משפטים ואף פיסקאות שלמות – רק עושות טוב לזרימה של הקריאה ולהעברת הרעיון באופן הפשוט והברור ביותר. סיימתם לכתוב? עשו הפסקה, וחיזרו למה שכתבתם במטרה אחת ברורה – לקצץ ככל האפשר.

 

סיום מה שחותם את המאמר הוא מה שייחרת בזיכרון הכי טוב. לכן חשוב שהוא יהיה קולע וישאיר טעם טוב. במאמר שבא להעביר מסר – רצוי לשזור אותו שוב בסיום.

 

התוכן – היזהר לא להעמיס. עדיף ללכת על רעיון אחד ולתת לו שתיים, שלוש המחשות וסיפורים נלווים, מאשר לירות לכמה כיוונים, כשבסוף תפסת מרובה לא תפסת. עליך להיות מסוגל לומר אותו בתמציתיות לעצמך בשני משפטים.

השתמש במשפטים קצרים, תמציתיים ובהירים. הימנע ממשפטים ארוכים ומורכבים מידי.

אל תחזור על אותן מילים שוב ושוב אלא החלף אותן במילים נרדפות כדי לגוון.

היזהר מביטויים רב-משמעיים.

כדאי למעט במילים לועזיות ולפתוח ראשי תיבות.

 

כותרת – כותרת המאמר או הכתבה שלכם חייבת להיות אטרקטיבית-שיווקית, שגם תיתן מושג כללי על תוכן המאמר, וגם תסקרן. מצד שני, אל תיתן כותרת מפוצצת רק כדי למשוך אם אין קשר מהותי בינה למאמר.

 

רגע של עברית המאמר חייב להיות נטול שגיאות כתיב, תחביר ופיסוק לחלוטין. יש אנשים שטעות קטנה כזו עלולה לגרום להם לזלזל בכותב ובכל מה שאמר.

 

פחות סימנים – כמה שפחות סימני קריאה – מרכאות – (סוגריים) – מקפים!  

 

ביקורת – אחרי שסיימת לכתוב קרא את הקטע לפחות עוד פעמיים. הקרא אותו לעצמך בקול. וודא שהקריאה ‘זורמת’. שיש קשר לוגי בין משפט למשפט ובין פיסקה לפיסקה והמעברים ביניהם טובים (שים לב שאין קפיצה מלשון יחיד לרבים, מעבר להווה וכדו’). כדאי מאוד להעביר לפחות לאדם (מתאים) נוסף שייתן לך ביקורת בונה.

 

ביקורת אחרי השהייה כשסיימת לכתוב רצוי להדפיס את הקטע ולקרוא מהנייר ולא מעל גבי מסך המחשב. דווקא אז מתגלים דברים שלא נראים קודם. מומלץ להמתין כמה שעות לפני שקוראים בשנית, ועדיף למחרת בבוקר. תהיה אז אובייקטיבי יותר.

 

תפילה – לפני ואחרי כל המאמצים שאתה משקיע, לא לשכוח להתפלל ליושב במרומים שייתן לך את התבונה להעביר את המסר באופן מכוון ובצורה הטובה ביותר ולהגיע לליבות האנשים.

בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן