מצעד הגדולים

  • אמונה – היום יש ב”ה שפע של ספרים באמונה לנוער. לפני שלושים שנה השוק היה ‘יבש’ לגמרי. הראשון שסלל את הדרך אך נשאר אקטואלי עד היום הוא אמונות (שני כרכים) של הרב ישראל הס, רב אוניברסיטת בר אילן. הדברים יצאו בתחילה כעיתון לסטודנטים חילונים, ובסוף קובצו לספר. לרב הס שישה ספרים נוספים באמונה, כולם בסגנון ידידותי ונוח לקריאה. דע מה שתשיב לעצמך של הרב זאב קרוב, נוגע גם הוא בנושאי היסוד של האמונה בצורה קצרה ובהירה.
  • הרב קוק למתחילים – ספרי הרב קוק נראים במבט ראשון נוחים לקריאה – שפה יפה, פיוטית, קסומה. להבין אותם זה כבר סיפור אחר לגמרי. אפשר להיעזר בספרי הרב אבינר שתורת הרב קוק ובנו הרצי”ה ספוגים בו על כל צעד ושעל. לא נמנה את כולם כי מספרם כבר עבר את המאה, אבל נזכיר את משיב הרוח המקבץ מאות שאלות ותשובות אמונה במגוון נושאים ולצידו עוד רבים אחרים.
  • רבי נחמן להמונים – רוב ספרי רבי נחמן מברסלב כתובים בשפה מסורבלת עמוסת סודות ורמיזות קבליות המקשים להבינם. מי שרוצה להיכנס לעולם הזה מוזמן להיעזר בעיבודים בהירים וקלים לקריאה כמו הספרים של הרב ארז משה דורון, שלושה עשר במספר, העוסקים במגוון נושאים בתורתו של רבי נחמן.
    צבי אייל מישיבת רמת גן הוציא גם הוא שלושה ספרים שהפכו מיד לרבי מכר: מי שטעם יין הונגרי, כששומעים סיפור זה אחרת ו-אוהב ימים, שמשלבים ר’ נחמן והרב קוק בניחוח ניו-אייג’י מתקתק ונעים לקריאה.
  • להיות ציוני דתי – המדינה היהודית של הרב משה ברגמן מקבץ עשרות שאלות ותשובות בכל נושאי היסוד של ההשקפה הדתית-לאומית, בצורה קצרה וברורה. העם והארץ של הרב אליעזר מלמדנוגע גם בהלכות צבא ומלחמה, בנתיבי הגאולה של הרב ערן טמיר כולל מקורות רבים בצורה מסודרת ושיטתית, ולמי שרוצה משהו קליל יותר – רב המכר איילת השחר של הרב יעקב פילבר.
  • צניעות – הרב יהושע והרבנית נעמי שפירא הוציאו שני ספרים על התמודדויות צניעות – אשיב ממצולות (לבנים) ותשוב תחייני (לבנות). בנושאי שמירת הברית יש גם את טהרת הברית של הרב אבינר, ואת ספר המאמרים והייתם קדושים. מאמרים כלליים בנושאי צניעות יש בספר כותנות אור, ובספר הותיק קדושים תהיו של הרב שמואל כץ המשלב הלכות וקטעים מחשבתיים. את החוברת החמודה מגע הקסם שעוסקת בשמירת נגיעה אתם בטח כבר מכירים.
  • מידות – למרות שעברו 250 שנה מאז שנפטר הרמח”ל אי אפשר שלא להזכיר את ספרו מסילת ישרים שֶכּוּנָה ה’שולחן ערוך של המוסר’. הלימוד דורש קצת מאמץ אבל שווה את ההשקעה! (הרב אבינר הוציא פירוש שיכול להקל על הלימוד). ספרים מודרניים יותר הם תיקון המידות שלהרב דוד אביחיל, ווהלכת בדרכיו שלהרב אבינר. הסדרה בעין יהודית שכתב יוחנן דוד סלומון (ארבעה כרכים) כוללת עשרות סיפורים מקסימים ונוגעים בנושאי מידות ואמונה.
  • אישים אוהבים לקרוא סיפורים מעוררי השראה על אנשים גדולים? הסופר שמחה רז הוציא כמה ספרים מעולים איש צדיק היה על הרב אריה לוין, מלאכים כבני אדם על הרב קוק, ומשמיע ישועה על הרצי”ה ורב הכותל על הרב גץ. אל תחמיצו את התורה המשמחת על הרב שלמה זלמן אוירבך. ספרים נוספים: באמונתו על הרב עמיטל, גאון בתורה ומידות על הרב ישראלי, וכמובן סדרת אביהם של ישראל על הרב מרדכי אליהו.
  • תנ”ך – פרק יומי או שבועי עם פירוש רש”י או מצודת דוד מומלץ מאוד. ישנם ספרי פרשנות כמו הסדרה של הרב יגאל אריאל, הרב יהושוע בכרך, וספרי הרב אבינר על המגילות.
  • הלכה – מה הקשר? אתם שואלים. הרי כאן עוסקים בספרי אמונה ולא הלכה. נכון, ובכל זאת סידרת הספרים המעולה של הרב אליעזר מלמד, משלבת בתוכה הלכה בצורה בהירה, מובנת ופרקטית בשילוב הסברים קצרים של הרעיונות וההיגיון שמאחורי ההלכות. מי שמחפש ללמוד הלכה מובנת בצורה נעימה ואקטואלית – זה הספר בשבילו. בספר בין הזמנים שיצא לאחרונה, הרב דוד סתיו מציג לראשונה הלכות סדורות בנושאי תרבות הפנאי – ספורט, טיולים, מוזיקה, קולנוע ואינטרנט. אם אתם רוצים שו”תים כלליים קלים לעיון – עשה לך רב של הרב חיים דוד הלוי, רבה של תל-אביב, או שאילת שלמה של הרב אבינר.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן