איך לבקש סליחה?

חודש אלול מגיע ו”חגיגת הסליחות” בעיצומה. אני בחורה עם מחשבה מהירה ופה גדול, ולא פעם אנשים נפגעים מדברים שאני אומרת. אני יודעת שיש לי הרבה עבודה השנה בלפייס כל מיני אנשים, בעיקר חברה אחת שכועסת עלי כבר הרבה זמן. ברור לי שאני חייבת לעשות עם זה משהו, אבל אין לי את האומץ לבוא ולהתנצל בפניה. אוף, זה כל כך קשה להשפיל את עצמך, לעמוד לפני מישהו ולבקש שייסלח לך…איך אני מתגברת על זה?

סליחה. בסך הכול מילה אחת קטנה, וכמה קשה להוציא אותה מהפה… הרבה אנשים יעדיפו לעלות את עזריאלי במדרגות או לחצות את הכינרת בשחייה מאשר לגשת ולהתנצל בפני מישהו שנפגע ממך. אני מניח שאת הטיפ הראשון לא צריך להגיד, אבל בכל זאת – במסגרת כל הדברים הטובים שאנו מקבלים על עצמנו לשנה הבאה: פשוט לפגוע פחות. לשים לב לְמַה שיוצא לנו מהפה. להתאפק. לחשוב על מה שאנחנו אומרים לפני. להבין שלמילים שלנו יש כוח עצום, לטוב ולרע.

אחרי השלב הבסיסי הזה, נוסיף כמה עצות בדרך אל היעד:

א.    מחסומים בדרך – הקשה מכולם הוא רגש הכבוד העצמי. נוסף לכך יש החוששים שבקשת סליחה תנוצל בעתיד נגדך ותביא לפגיעה בך. יש כאלו שמעולם לא ראו בבית שגדלו בו את השיטה הזו של להודות בטעות ולבקש סליחה.

המוּדַעוּת למחסומים הנפשיים הללו לא מעלימה אותם, אך היא מגבירה את היכולת להתגבר עליהם.

ב.     לדעת איך לבקש. יש אנשים שהסליחה שלהם רק מעליבה. כלל ברזל: אל תנסי להצטדק ובטח שלא להטיף מוסר לשני (“מה את נפגעת בכלל? מכל דבר עושָה עניין. את סתם רגישה”). זו אינה התנצלות אלא הוספת חטא על פשע. את אמורה להרגיע ולפייס אותה ולא להצדיק את עצמך ולהאשים אותה במה שקרה.

ג.      עיתויהבקשה חשוב מאוד. אל תיגשי כשהיא עצבנית וכועסת. חכי לשעת כושר מתאימה.

גם לאחר שעשית את זה – צריך להתאזר בסבלנות. גם אם ביקשת מחילה אין זה מחייב שהיא תסלח מיד. לפעמים היא זקוקה לזמן כדי ‘להתבשל’ עם הסליחה שלך, וייתכן שצריך לבקש יותר מפעם אחת. הרי אינך יודע מה היה עומק הפגיעה.

ד.     אמצעי עזר. אם את מרגישה שאינך מסוגל לגשת אליה ולהתנצל, כתבי מכתב. קל יותר לשפוך את המילים אל הנייר מאשר לעמוד פנים אל פנים מול האדם שפגעת בו. יתרון נוסף הוא שהשני יקרא מן הסתם את המכתב כמה פעמים, מה שיעזור לו לקבל את בקשת הסליחה.

ה.    גורם שלישי. ניתן להיעזר בחברה משותפת שתפנה אליה בעבורך ותעזור להפשיר את הקרח ביניכן.

ו.       הביצוע. בניגוד להרבה דברים אחרים בקשת סליחה בפועל, קלה יותר ממה שהיא נראית. אחרי שקיבלת את ההחלטה האמיצה לעשות את זה, הביצוע עשוי להיות קצר וקל, ואם הדברים נעשים בצורה כנה ונכונה – התוצאה עשויה להיות שהחיבור והאהבה ביניכם רק יתעצמו והקשר ירוויח בסופו של דבר מכל הסיפור.

 

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן