שו”ת בנושאי הדרכה

שאלה: מה המדריך צריך לעשות במצב בו השבט שלו יורד על אחד החניכים ומציק לו באופן קבוע?

תשובה: שלום. לצערנו תופעות כאלו נפוצות יותר מידי. ילדים מתנהגים לפעמים באכזריות רבה מבלי להיות מודעים למשמעות של מעשיהם ולהשלכות שלהם. הכרתי בחור בן עשרים שבמשך שנים לא היה מוציא מילה מפיו, כיוון שבהיותו ילד בגן סבל מבעיית גמגום. הוא הפך למושא ללעג של ילדים אחרים שֶחִיקוּ אותו וצחקו עליו בכל פעם שפתח את פיו, אז הוא פשוט הפסיק לדבר…

על המדריך גם לקחת בחשבון שֶמַה שנגלה לנגד עיניו עלול להיות קצה קרחון של התעללות רחבה יותר, המתרחשת במקומות נוספים – בבית הספר, אחר הצהריים, בפייסבוק (“קבוצות שנאה”) ועוד.

לפעמים מדובר במשהו מקומי ומינורי שהמדריך יכול להתמודד איתו בכוחות עצמו, אך לעיתים יש צורך לשתף גורמים נוספים. למשל, ליידע את הורי הילד (פעמים רבות הילד מתבייש לספר להם ומסתיר את מה שעושים לו), את הורי החניכים המציקים ואת המורה/יועץ בבית הספר של הילד. במקרה כזה יהיה נכון לעבוד בשיתוף פעולה איתם כדי לטקס עצה ולפעול יחד כדי לתיקון המצב.

גם כשלא ידוע על תופעות כאלו בשבט שלך ראוי להקדיש זמן לעיסוק עם החניכים בנושאים כמו כבוד הזולת, ואהבת לרעך כמוך, הכוח הגדול של מילים לטוב ולרע, שמירת הלשון וכדו’.

אם אתה נתקל בהתנהגויות של הצקה ופגיעה במילים או במעשים, יש לעצור את הדבר על המקום ולהעיר עליו. חשוב להבהיר לחניכים שיש צורות התבטאות והתנהגות שאינן לגיטימיות בשבט שלנו. עלינו לשאוף ליצור בשבט אווירה טובה של כבוד הדדי, הכלה והתחשבות, ולא לאפשר סגנון של שיח פוגע ומזלזל.

בדרך כלל ניתן לזהות בתוך קבוצת הילדים הפוגעים את הגורמים המובילים, לְצַד אחרים שנגררים אחריהם. לצד פעילות קבוצתית בנושא יש כוח גדול בשיחות אישיות של אחד על אחד עם כל אחד מן המרכיבים הנ”ל, כדי לדבר איתם על מה שקורה. חלק מהאחריות שלנו כמדריכים היא לפקוח עיניים ולשים לב לתופעות כאלו, לחזק ולהעצים את היחס החיובי והמכבד בין החניכים, ולפני הכול – לתת דוגמא אישית לחניכים בדרך בה אנו מתנהגים. למשל, כשתוך כדי פעולה חניך שואל שאלה מטופשת או לא קשורה – להתאמץ לתת לו בכל זאת מקום ולמצוא נקודת אמת בשאלה שלו, בהתייחסות שלנו למדריכים או לאנשים אחרים וכדו’. כל הערכים הנפלאים שאנחנו שואפים לחנך עליהם יכולים לבוא רק על גבי התנהגות בסיסית של דרך ארץ שקדמה לתורה, שהכלל הגדול ביותר בה הוא, כידוע – “ואהבת לרעך כמוך”. בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן