“כל רב אומר משהו אחר, מה עושים?”

מאז הגירוש מגוש קטיף שומעים כל הזמן דעות שונות בין הרבנים. כל אחד אומר משהו אחר לגמרי, ושהדרך של השני תביא אסון. אני רק יוצא מתוסכל ומבולבל מכל העסק הזה. מה לעשות?מאז הגירוש מגוש קטיף שומעים כל הזמן דעות שונות בין הרבנים. כל אחד אומר משהו אחר לגמרי, ושהדרך של השני תביא אסון. אני רק יוצא מתוסכל ומבולבל מכל העסק הזה. מה לעשות?

שלום.

  1. מי חולקים – מהשאלה נדמה כאילו בין כל הפוליטיקאים, מומחי הביטחון ו”אנשי הרוח” החילונים יש תמימות דעים, ורק הרבנים הם אלו שמתעקשים באובססיביות לא ברורה להתווכח על כל דבר. אלא שכידוע המצב לא בדיוק כזה… אנו חיים במציאות מאוד מסובכת ומורכבת. במצב עדין בו קשה לִצְפּוֹת מה יהיה מחר, לא כל שכן בעוד חודשיים. במצב כזה ברור שיהיו הרבה דעות איך להתייחס למצב וכיצד להתנהג. כל מי שהעלה בדעתו דבר אחר שוגה בדמיונות של ילדים שרוצים לראות את הכול פשוט וקל.
  2. הרבנים – תודה לאל שמורי הדרך שלנו הם לא פוליטיקאים תככנים ונגועים באינטרסים אישיים (וגם לא דוגמניות לבושות למחצה או זמרים מטורפים לשליש ולרביע, כמו אצל חלק מסויים מבני הנוער בארץ), אלא תלמידי חכמים, גדולי תורה, שמוסרים את נפשם עשרות שנים למען עם ישראל וא”י.
  3. על מה חולקים – חייבים לתקן את הרושם המוטעה כאילו בכל דבר יש מחלוקת. בדיקה אובייקטיבית תגלה ש- 95% מהרבנים מסכימים על 95% מהדברים. אלא מה? הזרקור מופנה תמיד אל 5% הנותרים שעליהם מתנהלים הויכוחים, ונוצר רושם מוטעה כאילו על כל דבר יש מחלוקת. לא רק בתחום הזה – בכל נושא הלכתי – מחלוקות בין רבנים יהיו תמיד רק על הפרטים. לא תמצא גדול בישראל לכל אורך ההיסטוריה שיחלוק על יג’ עיקרי אמונה. מחלוקות עשויות להיות רק בדברים הקטנים. גם בנושא שלנו – מטרת העל היא אחידה, יש עקרונות יסוד ברורים, אלא שיש מחלוקת מהי הדרך הכי טובה להגשים אותם.
  4. איך חולקים – מחלוקת בדעות אסור לה שתביא לחילוקי לבבות. נתינת כבוד והקשבה אמיתית לצד השני הן דבר בסיסי.
    חשוב תמיד להגדיר את הרוב המשותף, ועל גביו לחדד את נקודות ההבדל. לנסות לראות יתרונות וחסרונות בכל צד, ולמצוא אמות מידה להכרעה בין האפשרויות השונות. צריך להילחם בתופעות שליליות של פסילה וביזוי של מי שלא מסכים איתך (ולא משנה אם הוא “ממלכתי”, “קיצוני”, “כהניסט” או “גבעוני”).
  5. איפה אני בכל הסיפור הזה? חז”ל כבר קבעו – “עשה לך רב” ולך אחריו. את מי מכולם לבחור? מי שדרכו נראית לך יותר כללית ואמיתית, שדרכו אתה יכול להתחבר הכי טוב לקב”ה, מי שתורתו מוסיפה לך יותר אהבת ישראל וכבוד ת”ח. מובן שבנושאים כבדי משקל הנוגעים לכלל ישראל נקשיב דווקא להכרעתם של גדולי תלמידי החכמים שבדור. התרחק כמו מאש ממחרחרי המחלוקת וממבזי ת”ח (והכול “לשם שמים”, כמובן… מה לעשות שחז”ל כבר קראו למי שעושה כן  ‘אפיקורוס’ ואמרו שאין לו חלק לעולם הבא (סנהדרין צט,ב)).

נפעל כל אחד בדרכו, נַרְבֶּה שלום, וה’ יברך את עמו בשלום.

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן