העתקה במבחנים

אצלנו בכיתה העתקה במבחנים זה כבר דבר רגיל, עד שמי שלא עושה את זה פשוט נחשבת “פראיירית”. אפילו המורים כבר התייאשו מלהילחם בזה. האמת, אני לא כל כך מבינה על מה כל הרעש. ביג דיל, בסך הכול מדובר מבחן של בית הספר שאין לו משמעות גדולה כל כך. אני מקבלת ציון טוב, ואף אחד אחר לא נפגע מזה. 

שלום לך.

א. לפני הכול – העתקה במבחן היא פשוט “גניבת דעת” ו”הונאה” שהם איסור מתורה. ואם לא של המורה שלך שכבר התייאשה מהעניין (דרך אגב, ממתי ייאוש של מישהו מלהילחם בפשע הופך אותו למותר? אם אדם כבר הפסיק לצעוק על זה שגונבים לו תפוחים מהעץ שבגינה שלו, זו כבר לא גניבה יותר?!), אז מכל המוסדות שעתידים לקחת את התעודה שלך כקריטריון לאפשרות הכניסה אליהם אחרי בית הספר – סוג שירות לאומי או צבאי, אוניברסיטה, מקום עבודה ועוד. הרי לא היית רוצה לגלות שהרופא שנותן מרשם חשוב לבן שלך או הטכנאי שבדק את בטיחות המעלית שלך השיגו את התעודה שלהם על ידי העתקה במבחנים, נכון?

ב. אבל מעבר לזה – אולי ההחלטה להעתיק נראית זניחה אבל היא משמעותית מאד לקביעה איזה מין אדם אני הופך להיות – איזו אישיות אני בונה לעצמי! מי שמעתיק מתרגל להסתמך על טריקים וקיצורי דרך במקום על הכוחות וההשקעה שלו. הוא נהיה תלוי בדברים חיצוניים. הוא הופך את השקר לשיטה, למדיניות חיים [כשאת רואה חברי כנסת (או אפילו ראש ממשלה…) שמבטיחים לבוחרים שלהם דבר אחד ועושים דבר אחר, או איש עסקים שמרמה את לקוחותיו  – האם כל זה לא התחיל לפני שנים, בבית הספר, בדיוק מהדברים האלו שבסופו של דבר יוצרים אנשים שבקלות כזו מטייחים, מתחנפים, מתכופפים, מעוותים?].

ג. ונקודה למחשבה – מעולם לא הבנתי איזה סיפוק יש בלקבל מאה כשאתה יודע שהוא שייך בכלל למישהו אחר. על אחרים אולי אפשר לעבוד, אבל אתה בעצמך הרי יודעת בדיוק כמה מגיע לך.

וחוץ מזה – האם זה שתעתיק עכשיו יעזור לך ללמוד טוב יותר לקראת המבחן הבא או שרוב הסיכויים הם שמעכשיו תהפוך את הרמאות למדיניות קבועה (ולא רק במבחנים של בית הספר)?

לסיכום – הבחירה (הלא פשוטה, לפעמים) לעשות את המבחן בעצמי, עשוי להיות לה מחיר לא נעים בציון של המבחן, אבל המחיר שתשלמי על זה ומה שתרוויחי אם תתגברי ותתמודדי לבד שווים הרבה יותר.

בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן