איך מקיימים את “עשה לך רב”?

שלום, קוראים לי טלי ואני בת שש עשרה. רציתי לשאול מה זה בכלל “עשה לך רב“? זו מצווה מהתורה? מדרבנן? מנהג? בשביל מה צריך את זה, הרי יש ספרים ובהם כתובות כל ההלכות ואפשר לדעת משם מה לעשות בכל מצב?

חוץ מזה – איך בכלל ‘עושים’ לי רב? לפי מה בוחרים? האם חייבים לעשות דווקא רב אחד או שאפשר לעשות לי כמה רבנים בנושאים שונים? מותר לבחור דווקא ברב שמקל?

שלום טלי.

“עשה לך רב” זו עצה טובה שנתנו חז”ל במסכת אבות (א,טז) לאדם שרוצה לנהל את חייו על פי התורה. אומנם ישנם ספרים בהם כתובות הלכות, אבל החיים כידוע מורכבים מאד ולא תמיד מצליח האדם לדעת מה ה’ רוצה ממנו ומה הדבר הנכון לעשות במקרה המסוים בו הוא נמצא. לשם כך מפגש ושיחה חיה עם תלמיד חכם מלא בתורה ואמונה יכול להאיר את הדרך.

דבר נוסף, המשנה מוסיפה שם עוד שלוש מילים: “והסתלק מן הספק”. גם בתוך עולם התורה יש דעות שונות (“שבעים פנים לתורה”), ויש מחלוקות הלכתיות בנושאים שונים. לא כל אדם מסוגל לברר כל סוגייה הלכתית או אמונית בצורה יסודית ולהגיע למסקנה בעצמו. לכן עליו לבחור לו רב שיוכל לפשוט את ספקותיו, והוא יוכל ללכת אחריו בלב שקט.

תועלת שלישית היא – מפגש עם אדם שחי חיי תורה כמו שצריך יכולה להוות לאדם מודל לחיקוי, וללמד אותו הרבה על הדרך להגשים את התורה בחיים.

איך בוחרים רב? פשוט מאד. עלייך למצוא תלמיד חכם שנוח לך לדבר איתו, שדבריו מתקבלים על לבך ושאת יכולה להשיג אותו בצורה זמינה יחסית. כיום עם התפתחות הטכנולוגיה, האפשרות להשיג רב גדולה מאי פעם דרך הפלאפון, הפקס והאינטרנט. אין איסור לבחור דווקא ברב שמקל, וניתן לבחור לתחומים שונים רבנים שונים (למשל: רב בהלכה ורב באמונה). אומנם יש יתרון מסוים דווקא ברב אחד שגם מכיר אותך מקרוב וכך יוכל לענות תשובות שיותר יתאימו למדריגה ולנפש שלך. זה גם החיסרון של ‘רב אינטרנטי’, שלא מכיר אותך אישית, ואינך יכולה לפתח איתו שיחה חיה וקשר בלתי אמצעי. אם הרב הקבוע שלך לא נמצא ויש לך שאלה, אפשר לשאול בינתיים רב אחר. בכל אופן, ברגע שקיבלת תשובה מרב אחד, לא שואלים עכשיו רב אחר ובוחרים את התשובה שנראית. אם שאלת וקיבלת תשובה אז זהו.

ודבר אחרון – לא על כל דבר צריך לשאול רב. ריבונו של עולם נתן לנו שֶכֶל, כדי שקודם כל נשתמש בו, נחשוב לבד, ונפתח ספרים (וישנן גם בעיות כאלו שמזקיקות טיפול מקצועי של רופא או פסיכולוג). רק אחרי כל זה יש מקום גם לפנות לרב, לשאול ולהתייעץ, יחד עם תפילה לה’ שינחה אותנו בדרך הנכונה.

בהצלחה!

 

 

 

 

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן