באיזה משקפיים אתה משתמש?

אני טיפוס פסימי. תמיד רואה את חצי הכוס הריקה. תמיד בטוח שלא אצליח והכול יתפגשש. נכון שלא כיף לחיות בצורה כזו אבל ככה אני לא מתאכזב. מקסימום אופתע לטובה אם במקום התחזית הפסימית שלי יקרה משהו חיובי. לא ככה?

למרות שאנחנו לא מכירים ואין לי מושג האם אתה סובל מקוצר ראיה אני יכול לומר בוודאות שאתה מרכיב משקפיים. לא רק אתה, כולנו. משקפיים שקופות, בלתי נראות, אבל משמעותיות מאין כמותן. כי המציאות שלנו היא דבר מורכב. יש בה צדדים טובים ויפים וצדדים פחות חיוביים ומוצלחים. מה העיקר? מה קובע? זה כבר נתון לפרשנות ותלוי בעיקר בבחירה שלנו על מה לשים את הדגש. האם העתיד טוב או רע? האם נצליח או ניכשל? תיאורטית שתי האופציות אפשריות. בפועל – למחשבה שלנו יש השפעה עצומה על התוצאות. פתגם ישן אומר: ‘בין אם אתה חושב שאתה מסוגל ובין אם אתה חושב שלא – אתה צודק’. במילים אחרות – לצורת החשיבה שלנו יש השפעה רבה על התוצאה.

את זה שלא כיף להסתובב עם מחשבות שליליות ולצפות כל הזמן לרע – אתה כבר יודע. אני מניח שאתה גם מבין שלא הכי נעים להיות חבר של טיפוס כזה. אבל מעבר לכך יש בזה משהו לא אמיתי. לו היינו עורכים מחקר סטטיסטי כמה מהתחזיות הפסימיות שלך התממשו לעומת מספר הפעמים בהם העניינים הסתדרו והצלחת, היה מתגלה שבאופן ברור הכף נוטה לצד השני – החיובי. אך מעבר לזה, מי יודע כמה פעמים הכישלונות הם תוצאה ישירה של החשיבה השלילית שהפכה להיות מין נבואה שמגשימה את עצמה.

מה מוביל אותנו להתנהל בצורה כזו? זו שאלה מצוינת. לעיתים אנו מושפעים מאנשים שהכרנו שנקטו בדרך הזו, וזה חלחל גם אלינו. לפעמים זה סוג של מנגנון הגנה שנועד להגן עלינו מאכזבות, ומראש מכין אותנו לאפשרות של כשלון כדי שלא נתאכזב. ייתכן שזה נובע מחוסר ביטחון עצמי ומִפְּחֲדִים שמשתלטים עלינו. כך או אחרת, ברור שבסופו של דבר – חשיבה שלילית או חיובית היא דבר שנתון לבחירה שלנו. האם נסתובב בעולם עם משקפיים ורודות או שחורות, זו החלטה שאנחנו צריכים לקבל.

מובן שזה לא אומר להיות תמים ולא ריאלי, וברור שאדם גם צריך להכין את עצמו למקרה שדברים לא יצליחו. אך אסור לתת לחשיבה השלילית לנהל אותנו ולמנוע מאיתנו לנסות דברים שהיינו יכולים להצליח בהם.

נסה להיות יותר מודע לְמַה שעובר לך בראש. כשאתה מזהה מחשבה שלילית – פרק אותה לגורמים ונתח על מה היא מבוססת. עד כמה היא אמיתית ועד כמה היא תוצאה של פחדים וחששות. אל תתבייש לדבר אל עצמך, לשכנע ולהסביר, למה זה עומד להצליח, איך הולך להיות טוב, וכיצד תתגבר בהצלחה על כל מה שיעמוד בדרכך. גם אם בהתחלה זה נראה קצת מלאכותי ומאולץ, עם הזמן זה הופך להיות טבעי ואפילו מהנה. בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן