מה יוצא לי מזה?

שאלה: בהרבה הזדמנויות אנשים מבקשים ממני טובה. בלימודים, בבית, בין החבר’ה. העניין הוא שאצלי כל בקשה כזו מקפיצה אוטומטית את המחשבה – ‘מה יוצא לי מזה?’. אני לא יכול שלא לעשות את החשבון ‘מה אני ארוויח אם אעזור לו?’, ‘מה זה ייתן לי?’. כשאני רואה שדברים משתלמים לי, יש לי חשק לעשות אותם. כשלא ברור איך זה מקדם אותי, המוטיבציה שלי צונחת למטה. השבוע אמר לי מישהו שאני סתם אגואיסט שחושב רק על עצמו. זה נכון?

 

תשובה: שלום לך.ילד קטן בטוח שכל העולם נועד רק לשרת אותו. הוא הרי מתרגל לזה כבר בתור תינוק. חוץ מלהיות חמוד ולייצר משפטים כמו: “יש לו ממש את האף של סבא שלו”, הוא לא תורם כלום לסביבה. כל היום (וכל הלילה…) הוא עסוק רק בלקבל. המבוגרים שסביבו נעמדים דום ורצים למלא כל משאלה שלו – מוצץ, בקבוק, להחליף חיתול, והוא מצידו – לא צריך לתת שום דבר בתמורה. אלא שיום אחד הוא גַדֵל ומתחיל לקלוט שהנוסחה הזו לא עובדת יותר. במצב בריא ונורמאלי, במערכת יחסים של אנשים, אדם נותן ומקבל במקביל. אומנם יש זמנים בהם צד אחד במשוואה הזו יותר דומיננטי, אבל בסך הכול – אדם אמור לתרום לחברה לא פחות מאשר הוא מקבל ממנה. העולם שלנו לא היה יכול להתנהל אחרת. אם ההורים שלך היו חושבים רק על עצמם, אתה לא היית פה היום. אם כל אדם היה חושב רק על עצמו ועל האינטרסים שלו, זה לא היה עולם אנושי שאפשר לחיות בו, אלא זירת קרב של תחרות הישרדות אכזרית.

יש טעות נפוצה ביחס לנתינה. רוב האנשים חושבים ש’אם אתה אוהב מישהו – אז אתה נותן לו’. ממילא, אנשים שאני לא הכי ‘מת’ עליהם, שיחפשו ת’חברים שלהם. למה שאני אתאמץ בשבילם בכלל?!

המשפט הנ”ל עשוי להיות נכון, אבל יש אמת גדולה יותר. והיא טוענת בדיוק ההפך – לְמִי שנותנים – אוהבים. זה כלל מדהים בנפש האדם, וזה גם הטיפ שאני רוצה לתת לך – ככל שיותר תשקיע בדברים, ככל שיותר תעניק לאנשים, בלי חשבון ובלי ציפייה לקבל תמורה, ככה תאהב אותם יותר ותרגיש מחובר אליהם. הכלל הזה נכון למשל לגבי הישיבה תיכונית שאתה לומד בה. אם תחפש כל הזמן – ‘מה אני יכול לקחת ולנצל מהמקום הזה?’, גם אם תצליח, זה לא יגרום לך לאהוב אותו יותר. דווקא אם תחפש במה אתה יכול לתרום לסביבה שלך ולהשיב טובה למקום שאתה נמצא בו – תגלה שאתה אוהב אותו ומתחבר אליו יותר.

על גבי כל זה ישנה נקודה עמוקה יותר. המוכנות לתת לאחרים מכל הלב ובלי לצפות לשום רווח, חושפת בתוכנו את המקום הכי פנימי ועמוק, המקום הטהור והנקי שממנו אלוקים מדבר אלינו. הרי נבראנו בצלמו ואלוקים מתנהג בדיוק בדרך הזה – נותן לעולם מתוך אהבה מבלי לקבל שום תמורה בחזרה. ההתחברות למקום הזה מרימה אותנו גבוה, והופכת אותי מייצור אנוכי ואינטרסנטי, למי שראוי להיקרא ‘אדם’.

בסופו של דבר, תגלה גם שכל זה חוזר אליך. מי שנותן לאחרים, אוהבים אותו ומעניקים לו בחזרה, ובלבד – שזו לא תהיה המטרה שלך מלכתחילה. בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן