המורה כמנצח

כשאתם רואים מורה העומד מול כיתה איזה דימוי עובר לכם בראש? קטר של רכבת וקרונות אחריו? מפקד מול חיילים? מוזמנים לצפות בקטע הבא ולחשוב על הדימוי שהוא מעלה...

במה דומה המורה למנצח?

– מי שמנגן אלו התלמידים. המורה לא בא להחליף אותם והוא גם לא יכול לעשות זאת. ייתכן אפילו שהם ‘מנגנים’ הרבה יותר טוב ממנו. צריך רק לאפשר להם את ההזדמנות והכלים לעשות זאת.

– לכל ילד יש את הכלי שלו והוא מפיק צליל מיוחד שאף כלי אחר לא יוכל להחליף.
אם אחד הילדים יהיה חסר או יחליט לפרוש מן התזמורת, יהיה חסר לנו כלי חשוב וכל היצירה תישמע פחות טוב.

– אם אחד הנגנים נשמע לא טוב התפקיד של המנצח זה לנסות לאתר מה הסיבה.
האם הוא צריך להשתפר בקריאת תווים ואולי כמה שיעורים פרטיים יעזרו?
האם הוא מנגן בטעות בכלי שאני מתאים לו וצריך לעזור לו למצוא את הכלי הנכון?
או שאולי הוא סתם עייף ולא מרוכז בגלל דברים שעוברים עליו בבית וצריך לעזור לו בזה וממילא הנגינה שלו תהיה הרבה יותר טובה?

– פרט וכלל – המנצח צריך מצד אחד לראות כל אחד מן הנגנים באופן פרטי, ומצד שני לראות את המכלול ולמצוא את הסינכרון הנכון ביניהם ועוד.

ייתכן שאם המשימה שלנו כמחנכים היתה להיות קטר של רכבת או מפקד לחיילים היא היתה הרבה יותר קלה. אבל האתגר הוא להיות מנצח. 

(דרך אגב, הדימוי הזה מתאים גם לעבודה של מנהל מול צוות המורים שלו)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *