זהירות! גונבים לך את החיים

מי הם תשעת 'שודדי הזמן' ואיך הם גונבים מאיתנו בערמומיות שנים שלמות מהחיים?

אתם בטוח מכירים את זה:

תכננתם המון דברים לעשות היום, אבל אז מגיע הלילה ואתם מגלים שהספקתם בקושי רבע מהם?

באופן מסתורי הזמן זלג ונעלם לכם מבין האצבעות…

יש לכך הסבר פשוט. שודדי הזמן. פיראטים מתוחכמים, שבשיטות ערמומיות זוללים את המשאב היקר ביותר שיש לנו בחיים: זמן.

הם לא עושים זאת בבת אחת. הם רק גוזלים דקות ספורות מפה ומשם, אך מבלי להרגיש זה מצטבר למימדים מפלצתיים – שבועות, חודשים ואפילו שנים, לאורך חיים שלמים.

 עד כמה התופעה חמורה?

סליחה, אבל ניאלץ להיות חריפים: כולנו מזדעזעים כשאדם שם קץ לחייו ומתאבד. אנחנו בהלם לגלות שבבת אחת הוא קיפד את פתיל חייו.

ומה נגיד על מי שעושה זאת ב”תשלומים”? אדם שמבזבז את חייו טיפין טיפין ובכל פעם ‘מוותר’ רק על כמה דקות, שביחד מתקבצות לכדי חודשים ושנים שפשוט הולכות לאבדון? זו לא פחות מגניבת חיים עצמית, רק שהיא מתרחשת בהדרגה ובשקט.

אז מי הם אותם ‘שודדי זמן’, וחשוב יותר – איך ננטרל אותם ונחזיר לעצמנו את אוצר החיים הגזול?

הנה תשעת השודדים הנפוצים ביותר:

1. שיטוט סתמי ברשתות חברתיות

האלגוריתם החכם כבר למד להכיר אותנו היטב ויודע בדיוק במה ‘להאכיל’ אותנו כדי שנישאר מרותקים. המספרים מדהימים: אנשים מבלים בממוצע כשעתיים ו-24 דק’ ביום ברשתות החברתיות. בשנה זה מצטבר ל-55 ימים! ובחיים שלמים? 10 שנים ושליש! יותר מהזמן שישראלי ממוצע משרת בצבא ולומד תואר ראשון ושני גם יחד.

2. בדיקה אובססיבית של הודעות ווטסאפ ומיילים

מחקרים מראים שאנשים בודקים את הסמארטפון בממוצע כל 12 דקות, גם ללא כל התראה על הודעה או שיחה חדשה. הזמן הממוצע מרגע קבלת מייל ועד קריאתו עומד על 82 שניות (קצת יותר מדקה). עובדים משקיעים כ-28% מזמן העבודה שלהם בקריאת מיילים ומענה אליהם.

3. צפיית רצף (בינג’) בסדרות טלוויזיה

כשהיינו ילדים ונגמר פרק בטלוויזיה, נאלצנו לחכות בסבלנות לשבוע הבא. היום, כשהכול זמין ברשת, קל להיסחף לצפייה רציפה. אפשר להיכנס למיטה בעשר, ובלי להרגיש לסיים שתי עונות ולגלות שהשמש כבר זורחת.

4. התמכרות לחדשות ועדכונים שוטפים

בעת מלחמה הדחף מתגבר, אבל זה עלול לקרות גם בזמנים ‘רגועים’ (אם יש כאלו בישראל): התעדכנות אובססיבית בחדשות, כולל קבלת התראות על כל ציוץ של איזה פוליטיקאי. מי שצורך ‘רק’ 3 מהדורות חדשות ביום יהיה מעודכן בדיוק כמו מי שצרך 15, אלא שהשני איבד עוד 45 דק’ מהיום שלו ורק ייצא מתוח ועצבני יותר.

5. ויכוחים ברשת עם זרים ותגובה לטוקבקים

יש כאלו שנהנים מהספורט הזה, אבל אל תשלו את עצמכם שמשהו טוב ייצא מזה. הסיכוי לשכנע מישהו בהתגוששות אינטרנטית דומה לסיכוי לשכנע היפופוטם לעוף.

6. ישיבות לא יעילות בעבודה

עובד ממוצע מבלה 31 שעות בחודש בישיבות! הבעיה שחלק ניכר מהן ארוכות ולא ממוקדות, הן מתחילות באיחור ומסתיימות עוד יותר באיחור ומבזבזות זמן יקר של כל המשתתפים. אם הן נעשות באופן פרונטאלי יש להוסיף לחשבון גם את זמן הנסיעה, חיפוש החניה וכו’.

7. חיפוש אחר דברים שהונחו במקום לא מתאים

כמה זמן מבוזבז בחיפוש אחר מפתחות, טלפון או משקפיים? מחקר עדכני מראה שאמריקאים משקיעים 2.5 ימים בשנה בחיפוש אחר חפצים אבודים. מתברר שהרגלים לא מסודרים גוזלים דקות יקרות מדי יום, שמצטברות לשעות רבות לאורך זמן.

 8. חלומות בהקיץ, מחשבות ודאגות סרק וספקולציות עתידיות

כל עלו עלולים לגזול זמן רב מהיום שלנו. במקום להתמקד במשימות הנוכחיות, אנו מוצאים את עצמנו שקועים במחשבות לא פרודוקטיביות (“מה היה קורה אילו הייתי…”, “מה יקרה אם…”, “למה זה תמיד קורה לי?”, “כולם חושבים שאני…”).

9. ריבוי משימות (מולטי-טאסקינג) ודילוג ביניהן

למרות שנדמה לנו שאנחנו יעילים יותר כשאנחנו עושים כמה דברים במקביל, המחקרים מראים אחרת. על פי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד דילוג בין משימות מוריד את יעילות הביצוע ב-40% ומאריך את הזמן הכולל שלוקח להשלים את כולן.

האם משהו מכל זה נשמע לכם מוכר? נתקלתם פעם באחד ה’שודדים’ האלו?

אתם לא לבד. רובנו מתמודדים עם לפחות כמה מהשודדים באופן יומיומי.

הבשורה הטובה היא שאפשר לנצח אותם ולשחרר את הזמן היקר שלנו שנחטף על ידם.

ניקח לדוגמא את הסעיף הראשון: השיטוט ברשתות החברתיותמה יכול לעזור להוריד במידת מה את הכמות המוגזמת?

1. הגדירו זמנים קבועים ביום לבדיקת הרשתות החברתיות. למשל, פעמיים ביום למשך 15 דקות כל פעם.

2. החליטו על “אזורים נקיים” מטלפונים, כמו שולחן האוכל, חדר השינה (במחילה מכבודכם: הידעתם שעל פי מחקרים עדכניים כניסה לשירותים עם סמארטפון משלשת את השהות שם?).

3. השתמשו באפליקציות שמגבילות את זמן השימוש שלנו ברשתות חברתיות (למשל: stay focused).

4. הסירו את קיצור הדרך לאפליקציות מדף הבית בטלפון שלכם והכנסו אליהן רק דרך הדפדפן. זה לא מונע את השימוש אבל מכביד עליו, בדיוק כמו שמי שרוצה למעט בזלילת חטיפים ישאיר אותם במדף העליון בארון ולא על השיש.

במייל הבא נטפל בע”ה בשודדי הזמן הנוספים, ובינתיים אתגר קטן:

בחרו אחד מהטיפים שהצענו ונסו ליישם אותו במשך שבוע. ונשמח לשמוע איך הלך והאם הרגשתם שינוי.

שנה חדשה היא הזדמנות לחשב מסלול מחדש ולקחת שליטה מחדש על החיים שלנו. “הזמן קצר והמלאכה מרובה”, אמרו חכמינו (אבות ב,ה). יש לנו כל כך הרבה להספיק – חבל לבזבז זמן על שטויות. יש כל כך הרבה דברים טובים שנוכל לעשות עם כל הזמן שישתחרר לנו – זמן משפחתי, זוגי, רוחני, תחביבים, שינה, לימוד תורה ועוד ועוד.

אפשר לנצח את שודדי הזמן ולהשיב לעצמנו את אוצר החיים שנגזל מאיתנו!

אתם מאמינים בזה?

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן