מגדלור של תקווה: הרבי שקם לתחיה

איך אפשר לאבד הכול ולהישאר מלא אמונה? איך אפשר להיות בגהינום של אושוויץ ולחלום על הקמת בית חולים? סיפורו של הרבי שהיום מלאו 30 שנה לפטירתו

“אם אפילו 10% ממה שאומרים על האיש הזה נכון, אז היה בתוכנו מלאך אלוקים”, כך אמרו על היהודי המופלא שהיום מלאו שלושים שנה לפטירתו. למרות שסבל מאובדן בל יתואר במהלך השואה – אימו, אחיו, אחיותיו, אשתו ואחד עשר ילדיו נספו באושוויץ – הוא קם מהאפר והפך למגדלור של תורה וחסד.

הנה שלושה סיפורים קטנים שמשקפים את רוחו הגדולה:

כילד שגדל בעוני ברומניה, החמלה של הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם ניכרה כבר בגיל צעיר. אימו הייתה נותנת לו שלוש פרוסות לחם כל יום לתלמוד תורה. שתיים מהן נתן לילדים אחרים שלא היה להם אוכל, ואחת אכל בעצמו. בימים שאימו יכלה לתת לו רק פרוסה אחת, הוא נתן אותה לילד אחר. הוא לא היה יכול לשאת את המחשבה שהוא יאכל בעוד שילד אחר יוותר רעב.

במהלך השואה, בתוך הזוועות של מחנות הריכוז, אמונתו של הרב הלברשטאם נותרה איתנה. אחד מחסידיו שמע אותו פעם מדקלם שוב ושוב את מילות התפילה “אהבת עולם אהבתנו” ותמה כיצד אפשר לחשוב על עצמנו כ’עם הנבחר’ אחרי כל מה שעבר עלינו.
הרבי השיב לו כך: “כשראיתי את התנהגותם החייתית של אלו שלא נבחרו – אני אסיר תודה על היותי יהודי. איני מקנא בהם בכהוא זה. אני מעדיף להישרף ולא חלילה לשרוף אחרים” .

לאחר ששרד את השואה, הרב הלברשטאם הקדיש את עצמו לבנייה מחדש ולריפוי. הוא ייסד מוסדות תורה וחסד רבים, ביניהם בית החולים לניאדו בנתניה. באירוע ההקמה שיתף בסיפור עוצר נשימה על התקופה בה היה באושוויץ. חייל נאצי ירה בו ביד, והוא נותר מדמם. מכיוון שידע שלא ישרוד ביקור במרפאת המחנה, הוא חבש לבד את פצעו בעלים וענפים, והתפלל לעזרה א-לוהית. באופן פלאי הוא החלים ונשבע שאם יישאר בחיים לאחר המלחמה, יקים בית חולים שבו רופאים יראו בעבודתם מצווה ושליחות אלוהית. הוא רצה שכל איש צוות יטפל בחולים בחום ובאהבה, וישאף לא רק לרפא את המחלה, אלא לרפא ולחזק את האדם.

היום הזה, ט’ בתמוז, לפני 30 שנה בדיוק, הלך לעולמו הרבי שהראה לנו שיש חיים אחרי המוות ושיש באדם כוחות אדירים להפוך חורבן למנוף לצמיחה. הוא נישא מחדש וזכה לעוד שבעה ילדים והותיר אחריו כארבעים ספרים ואלפי תלמידים וחסידים בכל רחבי העולם.

כשנשאל כיצד עמד בסבל כה רב ונשאר איתן, הוא אמר: “איבדתי את כל משפחתי, אבל את אלוקים לא איבדתי. כל גל שעבר עלי – קיבלתי באהבה”.

 

  • הטור הזה הוא חלק מהתכנים של מועדון ההורים הגדול בשיתוף ערוץ 7. מוזמנים להצטרף אל נבחרת ההורים ולקבל גישה למאגר המלא של משדרים ותכנים חינוכיים.

 

  • קרדיט לתמונה: ויקיפדיה

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן