7 דברים שלא ידעתם על הרמח”ל

בכו' אייר, ימלאו 280 שנה לפטירתו של הרמח"ל. הנה כמה דברים שלא ידעתם עליו.
1. ילד הפלא האיטלקי
הוא נולד בעיר פאדובה לתלמיד חכם וסוחר דגים בשם הרב יעקב לוצאטו ולאימו דיאמנטה. מגיל צעיר התגלה כעילוי מבריק: בגיל ארבע עשרה כבר ידע בעל פה את התלמוד הבבלי, כתבי האר”י וספר הזוהר.

2. רוחב הדעת
לצד בקיאותו התורנית המרשימה עסק במגוון תחומים: בגיל שש עשרה למד רפואה באוניברסיטה, בגיל שמונה-עשרה פרסם את ‘לשון למודים’, ספר ביכורים העוסק בכללי הכתיבה והרטוריקה. לצד זה פרסם גם מחזה – ‘סיפורו של שמשון’ ולפני שמלאו לו עשרים כבר כתב 150 שירים ומזמורים.

3. התגלות רוחנית
בהיותו בן עשרים חווה הרמח”ל התגלות רוחנית של ‘מגיד’ שמיימי שמגלה לו סודות קבליים. במשך שישה חודשים הוא שומר על הגילויים האלו בסוד, ואז מתחיל לשתף אותם עם תלמידיו. ההערצה כלפיו מתגברת ורבים נוהרים כדי להתבשם מתורתו.

4. המתנגדים
באותם ימים עם ישראל היה בטראומה מהשבר שהותיר אחריו משיח השקר שבתאי צבי, והדבר עורר כמה רבנים לחשוד ברמח”ל בשבתאות.
בלחץ רבני ונציה הוא אולץ להפקיד את כתביו בארגז נעול ולהישבע שיפסיק לכתוב בסגנון הקבלי ולפרסם סודות מפי ‘מגיד’ רוחני. בהמשך חלק מכתבי הרמח”ל נקברים וחלקם נשרפים. הוא ראה את הדברים כגזירה משמים וקיבל עליו את הדין.

5. התחנה הבאה: הולנד
הרמח”ל מחליט לעזוב את איטליה ומתקבל בחום על ידי הקהילה היהודית באמסטרדם. שם הוא כותב ומדפיס את ספריו “דרך השם” ו”מסילת ישרים”, שהפכו לספרי יסוד בספרות המוסר, והשפיעו עמוקות על החסידות, ההתנגדות ועל תורת הרב קוק כאחד.

6. המסע האחרון
בגיל 36 הרמח”ל מחליט לעלות לארץ ומגיע לעכו ומתיישב שם עם אשתו ובנו. אך למרבה הטרגדיה פורצת מגיפה ובתוך שנה כל המשפחה נספית.
למרות 37 שנות חייו הקצרות, הרמח”ל כתב כ-80 ספרים ש-40 מתוכם שרדו לנו, והותיר אחריו רושם עצום בכל העולם היהודי.

7. את מי ה’ אוהב?
תורתו של הרמח”ל ממשיכה להכות גלים ולחדור ללבבות עד היום הזה, ונזכיר רק פנינה אחת מתוכה:
“כי אין הקב”ה אוהב אלא למי שאוהב את ישראל, וכל מה שאדם מגדיל אהבתו לישראל, גם הקדוש ברוך הוא מגדיל אהבתו עליו” (מסילת ישרים פרק יט’).

הלילה, כו’ אייר, ימלאו 280 שנה לפטירתו.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן