עשרה דברים שחשוב לדעת על האיסלאם

מדינת ישראל מוקפת במאות מיליוני מוסלמים. במה הם מאמינים? מי היה מוחמד ומה הם לומדים ממנו? והאם ירושלים באמת חשובה להם? קבלו את עשרת הדברים שחשוב לדעת על האיסלאם
1. קצת מספרים
איסלאם זו הדת השנייה בגודלה בעולם. היא מונה 1.8 מיליארד מאמינים שהם כרבע מהאנושות. לשם המחשה, על כל יהודי יש 120 מוסלמים.
היות שהיא בעלת קצב הגדילה הגדול ביותר, האיסלאם צפוי להגיע כבר בשנת 2050 לגודלה של הנצרות (2.4 מיליארד) ולעקוף אותה.

2. הכניעה
פירוש המילה ‘איסלאם’ הוא השלמה וכניעה. למי? לאלוקים ולתורתו של מוחמד. למוסלמים יש 5 מצוות מרכזיות: האמונה ש”אין אלוה מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו”, התפילה, הצדקה, צום בחודש הרמדאן ועליה למכה לפחות פעם בחיים. ישנם שני חגים עיקריים באסלאם: עיד אל-פיטר (חג סיום חודש הרמאדאן) ועיד אל-אדחה (חג הזבח).

3. מתי שבת?
לוח השנה המוסלמי נקבע על פי הירח בלבד, ובניגוד ליהדות אין בו עיבור שנה. זה גורם לכך שכל שנה מתווסף פער של 11 יום בין הלוח לבין עונות השנה וכתוצאה מכך החגים המוסלמים ‘נודדים’ ויכולים לצאת לפעמים בקיץ ולפעמים בחורף.
היום המקודש בשבוע הוא היום שישי שנועד לתפילות המוניות במסגדים ודרשה, אבל אין בו איסור מלאכה. כיום מקובל יום שישי כיום שבתון אזרחי כללי בארצות מוסלמיות.
שני הזרמים המרכזיים באיסלאם הם הסונים (כ-85% מהמוסלמים) והשיעים (כ-15%. רובם באיראן ולבנון). הם נחלקו ביניהם בשאלת זהות ממשיכו של מוחמד ובכמה עניני השקפה.
4. ה’נביא’
הוא נולד בעיר מכה שבערב הסעודית במאה השישית לספירה. בילדותו התייתם מהוריו וגדל אצל דודו. בגיל 25 התחתן עם אלמנה בת 40, סוחרת עשירה בשם ח’דיג’ה וניהל את עסקיה.
על פי הקוראן מוחמד יצא להתבודד במדבר ושם במערה התגלה אליו המלאך גבריאל ונתן לו את שליחותו. משם התחיל במסע השפעה והשתלטות על עובדי האלילים בחצי האי ערב, תוך שימוש בכל האמצעים כולל כוח החרב. לאחר מותו התרחבו כיבושי האיסלאם לשטחי ענק באפריקה, אסיה ואירופה.
מוחמד לא ראה עצמו כמייסד דת חדשה, אלא כממשיך מסורת הנבואה שהתחילה עם אדם והמשיכה דרך אברהם, משה וישו, שכולם נחשבו בעיניו נביאים. על פי הקוראן מוחמד הוא אחרון הנביאים ודבריו הם ה’מילה האחרונה’ והקובעת.

5. המודל
אורח חייו של מוחמד נחשב מודל ודוגמא לחיקוי לאורח חיים של מוסלמי מאמין. אך יש לזכור שמדובר באדם שניהל עשרות מלחמות וקרבות עקובים מדם, תוך שימוש באכזריות גדולה כלפי מתנגדיו. מבין אלו שספגו את נחת זרועו היו בָּנו קורייט’ה, שבט כוהנים יהודי, שנכבש על ידו. מאות הגברים נשחטו בשיטתיות לנגד עיניו של מוחמד והושלכו לבור, והנשים והילדים נלקחו לניצול מיני ועבדות.
בהמשך הוא גם טבח ביהודי ח’ייבר, ולקח לעצמו את צפיה, בת ה-17, אשתו של אחד מראשי היהודים שנרצחו, אנס אותה והפך אותה לאשתו. לאורך חייו היו למוחמד 13 נשים, שהצעירה ביניהם הייתה עאישה בת ה-9 שמוחמד נשא בהיותו בן 52.
את דרך החרב והדם של מוחמד סיכם סאדה ח’אלחאלי, האייתולה האחראי על הדרכת קציני משמרות המהפכה האיראניים, כך: “לאלה המתנגדים לרצח אין מקום באסלאם. הנביא שלנו רצח במו ידיו המבורכות. האימאם שלנו עלי רצח יותר מ-700 איש ביום אחד”.

6. היחס לעולם
בתפיסה המוסלמית העולם מחולק לשניים: ‘דאר אל-אסלאם’ – כל חבל ארץ שנכבש אי פעם על ידי המוסלמים, ו’דאר אל-חרב’, חבל ארץ שטרם נכבש על ידי המוסלמים. בחזון האסלאם, כשיסיימו המוסלמים לכבוש את כל העולם, יגיע השלום המיוחל, והעולם ייקרא: דאר אל-סלאם – הבית של השלום.
ברמה העקרונית ליהודים יש אפשרות לחיות בארצות האסלאם אם יקבלו את מרות השלטון וישלמו מס. בפועל לא תמיד כך היה ויהודים רבים נשדדו ונרצחו באכזריות או הוכרחו להתאסלם.

7. מי כתב את הקוראן?
בשונה מתורת ישראל, שנכתבה על ידי משה מפי אלוקים וניתנה לכל ישראל במדבר במקשה אחת, הקוראן לא נכתב על ידי מוחמד, ולו בגלל שהאיש כלל לא ידע קרוא וכתוב. הקוראן מכיל אוסף מסורות שהועבר ממוחמד לאנשיו, נרשם לאחר מותו ונערך לאורך דורות. יש בו קטעים רבים המבוססים על התנ”ך ומדרשי חז”ל, אם כי לא פעם באופן משובש ושטחי. בניגוד לתנ”ך הקוראן אינו מסודר באופן כרונולוגי-היסטורי, אלא מהסורה (הפרק) הארוכה ביותר ועד לקצרה.
לצד הקוראן יש את החדית’ ואת הסירה, שהן מעין ‘תורה שבעל פה’ הכוללת הלכות וסיפורים על חייו של מוחמד.

8. ירושלים קדושה לאיסלאם?
הקוראן מספר על עם ישראל שיצא ממצרים בעזרת האלוקים ונכנס לארץ כנען. ישנם פסוקים מפורשים מהם עולה שהארץ ניתנה לעם ישראל, אך כיום נוטים רבים מ’פוסקי’ האסלאם לתת להם משמעות אחרת.
ירושלים אינה מוזכרת בקוראן אפילו פעם אחת, לעומת 669 הופעות בתנ”ך. מה שכן מסופר על מסע לילי פלאי שעושה מוחמד אל ‘המסגד הקיצון’ (מזוהה היום עם אל-אקצה) ומשם עולה לשמים לרקיע השביעי בליווי המלאך גבריאל ומקבל את מצוות התפילה. שתי הערים הקדושות ביותר לאיסלאם הן מֶכָּה, שם נמצא הכעבה – מבנה ריבועי שחור ששימש את עובדי האלילים, אך לפי הקוראן נבנה ע”י אברהם וישמעאל כמקום תפילה, והעיר מדינה, ממנה הנהיג מוחמד את ממלכתו ובה גם מת ונקבר.

9. אפשר הנחה?
במסורת המוסלמית מופיע סיפור מעניין: כשעלה מוחמד לרקיע במסעו הנ”ל, הטיל עליו אלוקים לבשר למוסלמים שהם חייבים להתפלל חמישים תפילות ביום. בדרכו למטה פגש את משה רבינו שאמר לו שהיהודים חייבים להתפלל רק 3 פעמים ביום וגם בכך אינם עומדים. לכן, מוטב שיחזור ויפציר באללה להקטין את מספר החיובים היומי. וכך עשה מוחמד והוריד ל-40. אמר לו משה: “עדיין זה יותר מידי. בַּקֵּשׁ פחות”. וכך ירד ל-30 ול-20, עד ל-5 תפילות ביום ומוחמד אמר: “די, איני יכול לחזור ולבקש עוד”.
תפילה מוסלמית אורכת 5-10 דקות, כוללת אמירת פסוקים מהקוראן והשתחוויות ואינה מחייבת מניין של מתפללים.

10. יש תקווה לשלום?
המוסלמים רואים עצמם כצאצאיו של ישמעאל. אומנם אברהם נאלץ להרחיק את ישמעאל מביתו בציווי ה’, אך חז”ל אומרים שבסוף ימיו ישמעאל עשה תשובה ובלוויתו של אברהם הובילו אותו יחד שני בניו כאשר ישמעאל נותן זכות קדימה ליצחק ומכיר בעדיפותו.
האם יש כאן רמז ותקווה ליום בו ישרור שלום בין שני בניו של אברהם? ייתכן. “הסכמי אברהם” שנחתמו בשנים האחרונות הן אולי סנונית ראשונה, אך נדמה שהדרך להגיע לשם עוד ארוכה.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן