עשרת הדברות לחופש הגדול

1. ‘לזרום’ זה טוב לשעתיים, לא לחודשיים. חופש איכותי הוא חופש מתוכנן. נקודה. כשלא עובדים בשיטה הזו שבועות שלמים עלולים לזלוג מבין האצבעות מבלי שהרגשת.
שב עם עצמך וכתוב על דף לפחות עשרה דברים שהיית רוצה להספיק החופש. ‘בנק רעיונות‘. השלב הבא הוא לגבש תוכנית מעשית שתוריד את החלומות למציאות. הטוב ביותר הוא לבנות ממש לוח חופש ולשבץ בו את הכול. גם 50% יישום נחשב הצלחה יפה ואתה תסיים את החופש אחרת לגמרי.

 2. המבדיל בין יום ובין לילה – יש חבר’ה שבחופש הגדול ברוגז עם השמש והשעון. קשה להבחין אצלם מתי יום ומתי לילה. העניין הוא שיום שמתחיל בשתיים בצהריים לא הולך להתקדם מי יודע מה. הכול נגרר אחר-כך באנרגיות נמוכות. בערב אתה לא מרגיש עייף, שוב הולך לישון מאוחר, וחוזר חלילה. אז לא אמרנו שצריך להתעקש לקום לותיקין, אבל כדאי להתחיל את היום בשעה נורמאלית, ומותר גם לגמור אותו כשאתה עייף ולא להתעקש לסחוב סתם עוד שעה כי ‘עכשיו רק אחת-עשרה, ולא נעים ללכת לישון בחופש בשעה כזו…’.

 3. אלוקים ואני – בשונה מאיתנו אלוקים לא יוצא לחופש ביולי-אוגוסט. הוא נמצא שם כל השנה. התפילההיא המסגרת המינימאלית של הקשר איתו. זה נכון לבנים שבינינו, שטורחים ללכת למניין, אך לא פחות מזה לבנות. כנ”ל לגבי לימוד תורה. זה הזמן לפתוח ספר קודש למרות שאין שום מתכונת או מבחן באופק. יותר משחשוב האורך, חשובה הקביעות! חמש דקות של לימוד מבחירה שוות יותר משעתיים בשביל הציוּן.

 4. טלוויזיה ומחשב – גם אם לא תאמינו למחקרים שבכל שעת צפייה בטלוויזיה מתים עוד 5,000 תאים במוח, המינימום המתבקש הוא לפחות לשלוט על הזמן, ולא פחות חשוב מזה – על התוכן. מעבר לכלל הברזל שחייבים בבית ובסמארטפון אינטרנט מוגן, בן אדם רציני קובע לעצמו מראש גבולות. כמה שעות ביום אני רוצה להקדיש למחשב ולרשת? מה יעזור לי לעמוד בזה? מה ישמור עלי מלהגיע למקומות שאתחרט עליהם לאחר מכן?

 5. כיבוד הורים – אחד הניסיונות הגדולים של החופש. הרבה זמן עם ההורים בבית, עלול להוביל להתנגשויות. לא חסרות סיבות. אין ברירה אלא לקחת נשימה עמוקה ולהתאזר בסבלנות. לזכור שגם כשאנחנו מבלים בחופש, רוב ההורים שלנו עדיין עובדים כהורים במשרה מלאה – מימון, חינוך וכו’. והעבודה הכי חשובה – הם אוהבים אותנו תמיד ובלי תנאי, וכמו שכולנו יודעים זה לא תמיד קל. שיחה פתוחה עושה עבודה טובה לחלק גדול מאוד מהבעיות.

 6. ‘העבודה היא חיינו’ מומלץ מאוד למצוא עבודה ואפילו לזמן קצר. אין כמו להוציא אנרגיה על דבר חיובי, וקצת כסף בארנק אף פעם לא הזיק לבן-אדם.

 7. תמיד ידענו שאתה כישרוני – זוכרת את כל הדברים שתמיד רצית לדעת לעשות אבל אמרת שאין לך זמן – לנגן, לשיר, לכתוב שירים, סיפורים…. זו ההזדמנות. שמועות עקשניות גם טוענות שקיים עולם שלם מחוץ לגבולות הווצאפ…

 8. זיעה זה טוב – הקיץ הוא זמן מצוין לחלץ עצמות. כדורסל, שחיה, אופניים, ריצה. ולא שכחנו את ארץ ישראל היפה שמזמינה אותנו להכיר אותה דרך הרגליים.

 9. “סבתא, הגעתי לבקר” – כל השנה אנחנו מאוד עסוקים (או לפחות משדרים ככה כלפי חוץ). עכשיו נגמרו התירוצים. אחיך הקטן קצת יהיה בשוק, אבל מה דעתך להציע לו לשחק איתו במשהו שהוא אוהב, לבקר את סבא וסבתא (“או, מיקי, כמה גדלת מאז שהיית אצלינו בפסח…”) ולמתקדמים – לִפְנוֹת לאמא ולהציע עזרה בעבודות הבית (“מיקי. אתה בטוח שאתה מרגיש טוב?…”).

 10. ולסיום – “ונשמרתם לנפשותיכם”. החיים יותר מידי יקרים בשביל לגמור אותם או לפגוע בהם בגלל שטויות מטופשות – טרמפים מסוכנים, טיולים בלי אחריות, להיפגש עם מישהו שהכרתם ברשת, עישון של כל מיני חומרים, לילה בחופים מסוימים של הכינרת וכדו’. אתם חשובים לכל-כך הרבה אנשים, שמרו על עצמכם.

שתי התכתבויות ווטסאפ בנושא – הגיע הזמן לחופש הגדול  ו- אתגרי החופש

וגם: חמישים דברים שאפשר לעשות בחופש

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן