לקנות לה סמארטפון?

שאלה: קוראים לי יעל, אני אמא לארבעה ילדים ונמצאת בדילמה גדולה מאוד לגבי הבת הבכורה שלנו, רוני. הנושא הוא הטלפון. לפני חצי שנה הילדה חגגה בת מצווה ויש לנו כל הזמן מאבקים איתה על גבולות כשהשיא הוא התביעה שלה לקבל סמארטפון. יש לרוני כבר שנתיים טלפון ‘טיפש’ והיא פשוט משגעת אותנו שהיא חייבת ווטסאפ אחרת חייה אינם חיים. היא טוענת שלכל החברות שלה יש ובלי זה היא פשוט מחוץ לענינים: לא יודעת מתי הבנות נפגשות, האם המבחן נדחה ומתי הפעולה בסניף, ובכלל נחשבת לחריגה ומסכנה… כל עוד היתה ביסודי, נאבקנו והתעקשנו לא לקנות לה מכשיר חכם עם חיבור לאינטרנט, אבל עכשיו היא כבר בכיתה ז’, ואנחנו מתלבטים אולי באמת הגיע הזמן לאפשר לה טלפון חכם. החשש שלנו הוא שזה ייבלע אותה לגמרי, ואנחנו רואים כמה מהחברות שלה שהן ממש מכורות. מה עושים?!

__________________________________

תשובה: שלום יעל.

ההתלבטות שלכם בהחלט במקום והחשש מפני ‘גלישה’ עם המכשיר מוצדק מאוד. מקובל בעולם שיש מגבלות שימוש באמצעים מסוימים. החוק מאפשר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 16 ורכישת סיגריות ואלכוהול מותרת מגיל 18.

מה לגבי סמארטפון? בתחום הקריטי הזה החוק פשוט שותק ולא מטיל שום הגבלות. וזה מוזר מאוד, כי לחצות כביש לבד גם כשהדרך נראית פנויה לגמרי והילד ניצב במעבר חציה אסור עד גיל תשע. איך ייתכן שאת הכלי העוצמתי והמסוכן הזה אפשר לתת לו ביד בגיל חמש? המציאות בשטח היא שהמוני הורים שלא עמדו בלחץ החברתי ובנדנודים של הילדים, ציידו אותם במכשיר שאין להם את הבגרות המנטאלית והכלים להשתמש בו בצורה נבונה. כל המחקרים מראים שהנזק לשימוש לא מאוזן ומבוקר (מה שקורה בערך אצל 98% מהילדים ובני הנוער) הוא עצום – מבחינה לימודית, חברתית, נפשית, משפחתית ורוחנית. מומחים להתמכרויות קובעים שהמסך הוא גורם ההתמכרות מספר אחת היום, ודי לחלוף בגן הציבורי, בתחנות האוטובוס ובמסדרונות של רבים מבתי הספר כדי לגלות ערימות של בני נוער יושבים כמו זומבים ובוהים במסכים מהבהבים במקום לדבר, לשחק, לקרוא, לצחוק או בקיצור, לחיות.

בעולם נורמאלי החוק היה מגביל את השימוש בטלפונים חכמים לגיל 18 ואולי אפילו 21. בעולם המטורף שאנחנו חיים בו אין כללים ואין גבולות וזה מטיל עלינו ההורים, את האחריות לדאוג ולהגן על הילדים שלהם ולהיות חזקים למענם גם אם זה יגרום להם להתעצבן עלינו כרגע.

למעשה, ההתעקשות שלכם להימנע מלקנות לילדה בבית הספר היסודי טלפון חכם מוצדקת מאין כמותה. זוהי הנורמה הבסיסית והשפויה שלוותר עליה זו ממש הפקרות.

כשמגיעים לגיל החטיבה מתגבר הלחץ החברתי ואם המצב הוא שלרוב הסובבים יש טלפון חכם והם מְתַקְשֶרִים דרך הווטסאפ הדבר עלול להקשות על מי שנותר בין היחידים שאין להם.

 

לכן, אציע בשורות הבאות כמה קווים מנחים שיוכלו לעזור לכם לקבל החלטה נכונה לגבי הבת שלכם:

1. אין להאמין אוטומטית לאמירה של הילד ‘לכולם בכיתה שלי כבר יש…’. בדקו בעצמכם ישירות מול שאר ההורים (דרך קבוצת ווטסאפ/מייל של הורי הכיתה) מה המצב האמיתי בשטח.

2. כמובן שהטוב ביותר היה להקדים רפואה למכה ולקבוע מלכתחילה יחד עם כלל הורי הכיתה מאיזה גיל אנחנו מוכנים לאפשר לילדים טלפון חכם, ווטסאפ וכו’. קבלת החלטות קבוצתיות כאלו מקלות על ‘הלחץ החברתי’ של הילדים, ואחרת הוא עובד כמחלה מדבקת הגוררת אחד אחרי השני לקנות מכשירים חכמים גם כאשר זה מזיק לילדים.

3. כאשר מתברר שהילד שלנו הופך להיות חריג בחברה בגלל היעדר מכשיר חכם – יש לשקול את הרווח מול ההפסד. עד כמה הצורך כאן הוא באמת גדול לעומת ההשלכות והמחירים אם נקנה לו מכשיר כזה.

4. לא קופצים מקומה ראשונה לעשירית – בדרך כלל הצורך הראשון שמתעורר הוא לווטסאפ וכדו’ בגלל היותו כלי לתקשורת חברתית. דעו שניתן להשיג היום מכשירים פשוטים שיש בהם רק את האופציה של ווטאספ ללא גלישה נוספת באינטרנט או שימוש באפליקציות אחרות.

5. גם כשמגיעים לגיל ולשלב שמחליטים לעבור לטלפון חכם – חייבת להיות מותקנת בו אפליקציית סינון תכנים בעיתיים (כדוגמת רימון בסלולארי/נטספארק) ושמאפשרת גם שליטה על זמני השימוש ועל האפליקציות שאפשר להתקין במכשיר.

6. אין לוותר על האפליקציה הנ”ל בשום מקרה ובשום תירוץ (“חבר לי התקין אפליקציה כזו וזה הרס לו את המכשיר”, “זה זולל את הסוללה” וכו’ וכו’), והיא תנאי בל יעבור לקניה של מכשיר כזה.

7. התקנת האפליקציה אורכת 3 דק’ ומוטב לבחור כזו שעולה כסף ולא חינמית. יש לסמן בה סינון ברמה ראויה כשהסיסמא לשינוי שמורה כמובן רק ביד ההורים, יש לקבוע הגבלת זמני גלישה ביום ושעת סיום גלישה בערב, וכן הגבלה על אפליקציות מסויימות (האם אנו רוצים שהמכשיר יהפוך לתחנת קולנוע ובידור ניידת וערוץ לצפיית בסרטים, סדרות וקליפים? האם זה מתאים לחינוך הערכי שאנו מתאמצים להעניק להם בשאר הזמן?).

8. לפחות בגיל החטיבה יש לעמוד על כך שלהורים תהיה גישה לטלפון של הילד והוא לא יוכל לנעול אותו בסיסמא הידועה רק לו.

9. כאשר אתם נותנים לילד מכשיר חכם עשו איתו חוזה כתוב בחתימה של שני הצדדים. אפשר לכלול בו סעיפים כמו:
הטלפון שייך לנו ונמצא כרגע אצלך בהשאלה המותנית בכך שאתה מקפיד על כללי השימוש בו * הטלפון לא הולך איתך למיטה בלילה (מתחבר להטענה בסלון) ולא שותף בארוחות הערב או באירועים משפחתיים. כשאנחנו ביחד המסך נמצא בצד * אינך חייב לענות לטלפון תמיד כשהוא מצלצל ולא מכובד לעשות זאת כשאתה באמצע שיחה עם אדם העומד מולך. אין מצווה לצלם כל דבר ובוודאי שאין לשתף או לפרסם דברים שעלולים לפגוע במישהו אחר, וכן הלאה.

10. כמובן שתמשיכו לעקוב ולשים לב שהילד/ה מיישם את הכללים ועל הדרך כדאי שגם אנחנו נשתדל להיות לו לדוגמא אישית לשימוש נבון ומאוזן במכשיר החכם שלנו.

בהצלחה

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן