בשביל מה צריך רבנים?

“כבוד הרב שלום. קוראים לי שירן בת אסתר ונולדתי בתאריך 21.3.89. לבן הזוג שלי קוראים דורון בן רבקה והוא נולד ב- 10.5.88. אנחנו אמורים להתחתן בעוד חודשיים בתאריך 29.5.13. השאלה שלי היא האם השמות שלנו מתאימים והאם התאריך לחתונה טוב?”.

___________________________________________________________ 

לדרוש אלוקים

את המכתב האחרון קיבלתי השבוע. לא הייתי טורח להביא אותו לפניכם לולא היה מדובר בקצה קרחון של תופעה מטרידה. החיים הם ללא ספק דבר מורכב. הצעידה בשבילי העולם מזמנת לאדם דילמות, קונפליקטים ושאלות בתחומים שונים. לא תמיד ברור כיצד לנהוג ואדם עשוי להתייסר מאוד בהתלבטות מהי הדרך הנכונה ללכת בה.

חז”ל בחכמתם העניקו לאדם עצה יקרה מפז. “עשה לך רב” (אבות א,ו). מצא לך תלמיד חכם שיהיה לך כתובת. שתוכל להיוועץ בו ולברר יחד איתו מה רצון ה’ ממך. משה רבינו היה הראשון שפתח את דלתו בפני השואלים, וזכה למבול של פניות – “כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים” (שמות יח,טו). במהלך ההיסטוריה הרחיבו הרבנים, ממשיכי דרכו, את ערוצי הפניה והחלו לענות לשואלים במכתבים ששוגרו אליהם מכל קצווי תבל. מאז ועד היום נכתבו מעל 3000 חיבורי שו”ת, הכוללים בעיקר תשובות הלכתיות. המצאת הטלפון שידרגה את האפשרות לקבל תשובה מהירה, והאינטרנט הוסיף את היכולת לעשות זאת באנונימיות גמורה. מיליוני שאלות נשאלו בעשור האחרון באתרי ‘שאל את הרב’, ומעל הכול – ‘גדול סימוסה’, כשבכף ידו של כל נער מתבגר מצויה היכולת לשגר מסרון לגדולי הרבנים ולשתף אותם במה שמטריד את רוחו.

 

גבולות הגיזרה

אין ספק שיש בהתרחשות הזו ברכה רבה. יהודים מבקשים לשמוע דעת תורה. צעירים כמבוגרים תרים אחר פסק הלכה, הדרכה תורנית ובירור רוחני. מצד שני, האור הזה מטיל גם צל, והקלות הבלתי נתפסת של שאלת רב היום, גוררת איתה שתי סכנות:

א. פניה לרבנים בנושאים שאינם בתחום מומחיותם. ברור שמי שמכונת הכביסה שלו משמיעה קולות מוזרים ומתחילה להשפריץ מים לא יזמין לביתו רופא שיניים שיפתור לו את הבעיה. לעומת זאת, אין כמעט נושא שרבנים לא מקבלים בו פניות. עניני זוגיות וקשיים משפחתיים, סכסוכים כספיים וחינוך ילדים, עניני בריאות, פרנסה ומיסטיקה, והרשימה ארוכה. למה זה קורה? ההסבר פשוט מאוד. פסיכולוג ממוצע יגבה ממך מאות שקלים לפגישה של 45 דקות, בעוד שהרב יקדיש לך ערב שלם בחינם. הרב זמין 25 שעות ביממה ואין לו שעות קבלה. גם מי שאיבד אמון במערכות האחרות, רוצה להאמין שהרב, המייצג בעיניו מוסריות, טהרה וקשר לריבונו של עולם, יוכל לעזור לו.

כמובן שיש בזה נקודה אמיתית. תלמיד חכם המלא בתורה ויראת שמים מסתכל על המציאות במבט אחר. ברור גם שניסיון רב שנים בעבודה קהילתית ומפגש עם קשת רחבה של אנשים נותן פרספקטיבה ומערכת שיקולים שאין לכל אחד. אנו מאמינים שמעל כל זה קיימת סייעתא דשמיא המלווה את הרב בעבודת הקודש שלו.

אך אחרי ככלות הכול, לפעמים אין תחליף לפניה לאיש מקצוע. פסיכולוג, יועץ זוגי, מגשר או מכוון מקצועי. בדרך כלל זה מה שימליץ הרב לאדם שנפגש איתו לעשות, תוך שהוא מעניק את התרומה הייחודית שלו ומאיר את הפן הרוחני-חינוכי של הסוגיה. האבסורד הוא שלפעמים אותם אנשים שמטרידים את הרב בתחומים שאינם קשורים אליו, לא יעלו בדעתם להתייעץ איתו בשאלות הלכתיות-מוסריות-חינוכיות בהן דווקא היו יכולים לשמוע ממנו דברים חשובים (האם נכון להמשיך ולהשאיר את האינטרנט הפרוץ בבית נגיש לילדים? איך צריכה להיראות זוגיות במבט יהודי? האם מותר לעבוד ‘בשחור’ ולהעלים מס?).

 ב. חשש שני הוא ‘קיצור דרך’ לכל מי שמתעצל לטרוח ולחפש תשובה בעצמו (הידעתם שעל 90% מהשאלות ההלכתיות שנשאלים רבנים ניתן למצוא בקלות תשובה כתובה בספרים?). במקום להסתבך בהתלבטויות פשוט מגלגלים אחריות לרב שיכריע בעניין. אך זו טעות חמורה. הרב לא אמור לעשות את העבודה במקומנו. נכון שנוח יותר שמישהו יחליט במקומך ויגיש לך עם כפית של כסף לפה את התשובה, אבל לא כך צריך לקבל החלטות בחיים ותשובות אמיתיות אמורות לנבוע מתוך האדם עצמו אחרי עמל ומאמץ ולא בסמס של 150 תוים.

 

מה אומר הרבי

לפני שנים, תוך כדי חיפוש ספר מסוים בספריית ישיבת מרכז הרב, נתקלו עיני במקרה בספר עב כרס שהיה מונח על השולחן. הוא כלל אוסף פתקים שרשם הרבי מליובביץ זצ”ל לאנשים. מלבד סידרת ‘איגרות קודש’ המפורסמת, המאגדת מכתבים נבחרים ששלח הרבי ליהודים מכל העולם, טרחו בחב”ד והוציאו ספר מיוחד ובו אוסף של פתקים קצרים של כמה מילים שרשם האדמו”ר לאנשים. מתוך סקרנות פתחתי את הספר בעמוד אקראי ולנגד עיני נגלה הפתק הבא, כתוב בכתב יד קודשו של רבי מנחם מנדל שניאורסון זצ”ל: “ולגבי מה ששאלת – תחליט לבד. לא בכל דבר אתה צריך לשאול אותי“…

 

להרחבה ראו גם : שנא את הרבנות

וחבורת אנדרדוס בקטע משלהם:

 

http://www.youtube.com/watch?v=xaSbT9tM9M8&list=UUBgrXv7RnYqMA3oKIY033AQ&feature=c4-overview

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן