אני ביישן

 זה יהיה קצת מצחיק להגיד שאני מתבייש לספר על הבעיה שלי, כי זו בדיוק הבעיה. אני ביישן. הרבה פעמים אני פשוט לא עושה דברים או אפילו לא אומר, רק בגלל שאני מתבייש. לא נעים לי, אני חושש מהתגובה של הצד השני ומעדיף לשבת בשקט ולהתאפק, ולפעמים אפילו לוותר מה שמגיע לי רק כדי שלא אצטרך לקום ולדבר. אני די סובל מהעניין. יש מה לעשות עם זה?

 

אולי תופתע לשמוע אבל לפני הכול ביישנות זו בכלל מידה טובה. חז”ל מתארים את עם ישראל כ”ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים”. הביישנות היא ביטוי לצניעות ועדינות, ויש בה משהו מקסים ומלא חן. בעולם כל-כך בוטה, מוחצן ומחוספס כמו שלנו, חסר הרבה מהמידה היפה הזו של ביישנות.

הבעיה מתחילה כשהתכונה הזו טופחת ומתעצמת ומשתלטת על האדם עד כדי שמונעת ממנו לעשות דברים שהוא צריך כדי לדאוג לעצמו. מחקרים מראים שאלף וחמש מאות איש (1500!) מתים בכל שנה בישראל מעישון פאסיבי. אצל רבים מהם הסיבה היא ביישנות. פשוט לא נעים להם להעיר לחבר לעבודה או לשכן שמעשן לידם. הם סופגים בדממה את הרעל אל הריאות ובסופו של דבר משלמים את המחיר.

אתה כותב שאתה די סובל מהעניין הזה ומעוניין לשפר את המצב. האם תמיד היית כזה? האם עברת חוויות לא נעימות שדחפו אותך אל המקום הזה? האם יש תחומים בחיים בהם אתה לא מתבייש? אם כן – מדוע? מה יש שם שנותן לך את הביטחון לקום ולדבר כדי להשיג את מה שאתה רוצה?

תשובות לשאלות האלו יכולות לתת לך כיוונים לחשיבה, אבל מעבר לזה נסה לעשות עם עצמך תרגיל מחשבתי. נסה לדמיין מה באמת יקרה אם תפתח את הפה ותאמר מה אתה חושב או תיגש ותבקש שיחליפו לך את המוצר שקנית. ירביצו לך? יצעקו עליך? קשה להאמין. יתווכחו איתך? ינזפו בך? יצחקו עליך? אוקיי. אז מה? האם זה באמת כל-כך נורא? לפעמים כשאנחנו הולכים עם הפחד שלנו עד הסוף ומדמיינים את הסיטואציה הכי גרועה שיכולה לקרות, אנו מגלים פתאום שהשד לא נורא כל-כך, ושאנחנו מסוגלים להתמודד עם זה. בפועל מתברר לא פעם שהמצב הרבה יותר טוב ממה שחששנו ובמציאות זה הרבה יותר טוב ממה שהערכנו לפני כן.

מעבר לזה ישנם דברים נוספים שיכולים לעזור: אמצעים לחיזוק הביטחון עצמי, סימולציות מחשבתיות ואפילו מעשיות של המשימה שמוטלת אלינו כדי לחזק בנו את הביטחון שאנחנו יכולים לעשות את זה, וכמובן שגם ההצלחות בשטח עושות את שלהן – כל התגברות על הביישנות נותנת לנו כוח לעשות את זה שוב בפעם הבאה. במידת הצורך אפשר גם להיעזר ביועץ מקצועי כדי לקבל כלים נוספים לעניין. בהצלחה!

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן