באופן מפתיע הפרופיל הצבאי הגבוה ביותר אינו 100 אלא רק 97. מדוע? שמועה בלתי מבוססת טוענת שהאשמה מוטלת על כתפי ברית המילה. הפגיעה הפיזית בגוף מורידה את ערכו של החייל בשלוש נקודות.
כמובן שזה כלל לא נכון. גם בנות המתגייסות או חיילים דרוזים שאינם נימולים, לא יזכו לפרופיל גבוה יותר. אגף כוח אדם בצה"ל קבע שרירותית מספרים המותאמים למצבים הגופניים השונים.
ובכל זאת התפיסה העומדת מאחורי המחשבה הנ"ל היא שברית המילה פוגמת ומקלקלת את שלמותו של הגוף. כל זה לא הפריע למצווה המיוחדת הזו להיות הפופולארית ביותר בעם ישראל.! למרות שאין חוק המחייב הורים למול את בנם תמיד הקפידו יהודים על המצווה הזו, והיו דורות שאף מסרו את נפשם עליה וקיימו אותה גם בתנאים קשים ביותר. את המילים הבאות פרסם בתמיהה סופר חילוני ידוע: "מדוע חילונים שומרים דווקא על המצווה הקשה האכזרית והפרימיטיבית מכל המצוות? ואכן יש כאן תופעה מוזרה בהחלט. איך קורה שיהודים חילונים, חופשיים – ואני כולל את עצמי ביניהם – כאלה שבועלים נידות ואוכלים טריפות ביד חזקה ובלסת נטויה, ומתנזרים אף ממצוות יפות וחשובות כמו שמירת השבת, שומרים דווקא על המצווה הזאת – הקשה, האכזרית והפרימיטיבית מכל המצוות. דומה שהדבר חורג מסתם קונצנזוס או משיקולי בריאות, אבל לסוד העניין אין לי תשובה. חידה היא ותהי לחידה" (מאיר שלו, ידיעות אחרונות, 10.6.2005).
על טבעי
מוצרים רבים היום נמכרים כשעל אריזתם מתנוסס הכיתוב '100% טבעי', לומר לך – טבעי שווה בריא. טבעי זה טוב. טבעי הוא איכותי. תופעת ה'חזרה אל הטבע' והנהירה אחר מוצרים טבעיים היא מהמאפיינים של עידן הניו-אייג'. לעומת זאת באה ברית המילה ונותנת לנו קריאת כיוון קצת שונה. נכון שיש משהו טהור ובראשיתי בטבעי, אך מצד שני הוא גם עלול להיות גולמי ופרימיטיבי. באופן טבעי אדם עשוי לגלות שהוא כעסן, קמצן ומאחר כרוני. זה התפתח בתוכו בטבעיות מבלי שיצטרך לעבוד על זה במיוחד, ואולי אף הגנים הטבעיים שלו תרמו את שלהם לעניין.
המצווה הראשונה שזוכה לה יהודי באה לומר לנו שכל התכונות הלא טובות, ההרגלים והקבעונות, הם רק נקודת הזינוק. תפקידו של היהודי הוא לקחת את הטבע ולהתעלות מעליו. לתקן את המידות, לזכך את האישיות ולהתגבר על המכשולים. זו הבשורה שלנו לעולם כעם, ובזכות התפיסה הזו האנושות זכתה להתקדמות מדהימה – אינטלקטואלית, טכנולוגית ומוסרית. ברית המילה אינה רק מצווה יחידה של גיל שמונה ימים. זו גישה לחיים שמבדילה את האדם מן הבהמה, ומאפשרת ליהודי לחיות בעולם הטבע אך להצליח להתרומם ולהמריא מעליו.