מכירים את פורים? בואו ונבדוק!

ארבע קושיות שייכות לפסח, אבל האמת היא שבפורים יש הרבה יותר. רק שבגלל שכולנו מכירים אותו כבר מהגן, אנו מתייחסים אליו בקלילות ומחמיצים את מה שבאמת קרה שם... הנה כמה שאלות פשוטות. בואו ונראה אם יש לכם תשובות משכנעות:

 1. למה לעשות דווקא?
מדוע מרדכי מתעקש לא להשתחוות להמן?הרי מבחינה הלכתית אין בכך כל פסול. בכל התנ”ך כריעה אפיים ארצה היתה דרך מקובלת לבטא כבוד כלפי מלך או שר חשוב.למה לעשות להמן דווקא,לסכן את עצמך ובסופו של דבר לסבך עם שלם בגזירת השמדה נוראית?

2. מדוע להלשין?
מרדכי מגלה שבגתן ותרש רוצים לחסל את אחשוורוש? נהדר! מבחינתו זו הזדמנות פז להיפטר מהמלך הסורר ולשחרר את אסתר יקירתו הביתה…
למה הוא מסגיר אותם ומפסיד בזה את הסיכוי להיפטר מהמלך ולשחרר את המלכה?

3. כולם בגלל אחד?
מה תגידו על מורה שמעניש כיתה שלימה בגלל שתלמיד אחד דיבר בשיעור? שזה לא פייר? שלא הוגן שכולם יסבלו בגלל ילד אחד?
ומה נגיד על המן שכועס על מרדכי אחד שמסרב להשתחוות לו, ובגלל זה מחליט להשמיד עם שלם המונה מיליוני גברים, נשים וטף? זה לא מוגזם לגמרי?

4. “תבוא מחר”
זהו רגע קריטי לחיי עם ישראל. אסתר מסכנת את עצמה ומצליחה להביא את המלך ואת המן אל המשתה ואחשוורוש מציע לה לבקש מה שהיא רוצה – “עד חצי המלכות”. ומה קורה? במקום לנצל את ההזדמנות ולהפציר בו לבטל את הגזירה, היא אומרת לו “תבוא שוב מחר…”.
למה מחר?! עם ישראל מצוי בסכנת השמדה, וְלַך יש זמן?! האם אסתר תפסה פחד ברגע האחרון? האם חשבה שעוד לילה ישנה משהו?

5. למה זה מגיע לנו?!
במה חטאו היהודים שבאה עליהם גזירה נוראית כזו? האם רק בגלל שהשתתפו במשתה אחשוורוש? הרי לפי פשט המגילה לא היה בו פסול. אפילו האוכל היה כשר, ככתוב “לעשות כרצון איש ואיש” – כל אחד קיבל בדיוק מה שרצה.

6. מה זה הפייק הזה?
מה עומד מאחורי המנהג המוזר להתחפש בפורים? תמיד אנחנו מדברים על להיות אמיתי, להיות אתה, לא לחקות ולא להתחזות. ופתאום הכול התהפך וכולם מנסים להיות משהו שהם לא. מוזר, לא?

7. “והשתייה כדת”
תמוה עוד יותר המנהג להשתכר “עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי”. השכל מנוטרל ואפילו הדבר הבסיסי ביותר בסיפור המגילה – מתבלבל. מה הסיבה להתנהגות כל כך חריגה, משונה ולא יהודית?

8. רואים כפול
אין לנו עוד חג כזה: חלק מהיהודים מציינים אותו ביום מסויים (יד’ אדר) וחלק ביום אחר (טו’). כל זאת בניגוד לכלל של התורה “לא תתגודדו” (דברים יד,א) – וכפי שהסבירו חז”ל “לא תיעשו אגודות אגודות” (יבמות יד,א). מה עומד מאחורי הפיצול המשונה הזה?

9. ולקינוח…
מה הקשר בין “אוזני המן” לאוזניים של המן? האם היו לו אוזניים משולשות? עם פרג או שוקולד?

 

יש לכם תשובות?כתבו לנו חזרה למייל.

בין הפותרים נכונה יוגרל המתכון הסודי שלנו ל”אוזני סינוואר”.

פורים שמח ושנזכה עוד השנה שהכול יתהפך לטובה!

 

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן