10 דברים שלא ידעתם על רבי יהודה הנשיא

רבי נקבר בבית שערים שבעמק יזרעאל, והיום, טו' בכסלו, הוא יום פטירתו.
10 דברים שלא ידעתם על רבי יהודה הנשיא

****************************************

1. הוא נולד באחת התקופות הקשות בהיסטוריה של עם ישראל. רק לפני שישים שנה נחרב המקדש וכעת נכשל גם מרד בר כוכבא. השנה היא 135 לספירה ואדריינוס, קיסר רומא, מטיל על היהודים גזירות שמד קשות. רבי עקיבא, גדול חכמי ישראל באותם הימים, נאסר כי לימד תורה ונרצח באכזריות על ידי הרומאים. זו השנה בה נולד רֶבִּי.

2. שמו היה יהודה והוא נולד בטבריה כנצר למשפחת הלל הזקן. בתקופת נעוריו למד מפי רבי שמעון בר יוחאי, רבי מאיר ורבי יהודה וכבר בגיל שלושים התמנה לתפקיד נשיא הסנהדרין.

3. בראשית כהונתו זכה להכרה של השלטון הרומאי וקיבל סמכויות רחבות כנשיא, כולל רשות לדון דיני נפשות. הוא יצר ידידות קרובה מאד עם אנטונינוס הקיסר שהיה מגיע לפעמים לביתו לביקורים והתייעצויות.

4. רבי יהודה שלט במספר שפות, ביניהן ארמית, עברית, יוונית, רומית וסורית. למרות שהיוונית נחשבה אז לשפתם של המשכילים, בביתו הקפיד רבי על דיבור בלשון הקודש.

5. מפעל חייו הוא עריכת התורה שבעל פה וכתיבת ששת סדרי משנה. זה היה מעשה נועז מבחינה תורנית שהצריך כתפיים רחבות ואומץ, שכן עד ימיו פעלו לפי הכלל ש”דברים שבעל פה, אי אתה רשאי לכותבם” (גיטין ס,ב). רבי הכריע שלאור המצב והחשש שהתורה תִּשָּׁכַח, חיוני לכתוב אותה.

6. רבי לא היה רק חכם וצדיק אלא גם עשיר גדול והתקיים בו “תורה וגדולה במקום אחד”. בשדותיו גידלו את פרי האפרסמון יקר הערך, ממנו הפיקו בשמים ותרופות. לצד זה היו לו זיתים, יינות, שדות פשתן ודגים. רבי ניצל את עושרו הרב כדי לתמוך בעניים ולומדי תורה, ולמרות הפאר והשררה שנהג בהם כלפי חוץ, כלפי עצמו הסתפק במועט ואף בסגפנות.

7. רבי היה בקשרים טובים גם עם ארטבן, המלך הפרסי, דבר לא פשוט לאור היריבות שהייתה בין הרומאים לפרסים. פעם אחת קיבל מארטבן מתנה אבן יקרה ובתגובה שלח לו מזוזה. המלך הפרסי התפלא על התגמול ה’עלוב’ שקיבל אך רבי הסביר לו: את מה שאתה שלחת לי אני צריך לשמור היטב בכספת ולדאוג שלא ייגנב ממני. המזוזה שאני שלחתי לך שווה הרבה יותר: אתה ישן בלילה בשקט והיא שומרת עליך.

8. הסנהדרין שבראשה עמד רבי קבעה את העיקרון ההלכתי של “דרכי שלום” שבגללו נותנים צדקה לעניים גויים לצד יהודים ומספידים וקוברים ומנחמים גויים. רבי הוא גם מקורו של הפתגם הידוע “אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו” (אבות א,כ), והוא זה שקבע את האימרה “דוד מלך ישראל חי וקיים” כסימן לכך שטקס קידוש החודש בוצע בהצלחה.

9. בשבע עשרה שנות חייו האחרונות חי רבי יהודה בציפורי ובמשך שנים היה חולה וסבל מייסורים קשים. לאחר שנפטר רבי איש לא העז לבשר על כך לכלל העם. עד שקם חכם בשם בר קפרא והכריז על מותו בכך שאמר: “נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש” (כלומר, ניצחו המלאכים את בני האדם במאבק על חייו של רבי). משפט שהפך לכותרת נפוצה למודעות אבל מאז ועד היום.

10. בשעת פטירתו של רבי יהודה הנשיא זקף את עשר אצבעותיו כלפי מעלה ואמר: “ריבנו של עולם, גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותיי בתורה, ולא נהניתי מן העולם הזה אפילו באצבע קטנה. יהי רצון מלפניך שיהא שלום במנוחתי” (כתובות קד,א).

רבי נקבר בבית שערים שבעמק יזרעאל, והיום, טו’ בכסלו, הוא יום פטירתו.

כתבו תגובה

רוצים לא לפספס את התכנים והסרטונים החדשים?


הצטרפו לקהילת ‘מילה טובה’ וקבלו פעם בשבוע חינם
 את הניוזלטר שלנו עם מענה על השאלות הכי בוערות
סרטוני השראה וכלים מעולים לחיים:

דילוג לתוכן