1. בית
  2. מחנכים

מחסום ארבע הדקות

(החופש ללמד)

מה חוסם אותנו בחיים? האם אלו אנשים אחרים או דברים במציאות שעומדים בדרכנו או שאולי המחסום נמצא במקום אחר, פנימי יותר, שתלוי לגמרי בנו?

שמעת על רוג'ר בניסטר?

הוא אחד הספורטאים החשובים בתולדות הספורט המודרני,
זאת למרות שלא זכה באף מדליה אולימפית, 
וגם שיא העולם ששבר החזיק מעמד לזמן קצר בלבד. 
אז מה כל כך מיוחד בו? 
עד לרוג'ר בניסטר, היתה "עובדה" מאוד ברורה בקרב האתליטיקאים ומדעני הספורט -
לא ניתן לרוץ מייל (כ-1600 מטר) בפחות מ-4 דקות!
היו לכך מגוון הסברים מדעיים, מדוע הגוף האנושי פשוט לא מסוגל, פיסיולוגית, לעשות זאת!
עד שהגיע רוג'ר בניסטר, שעסק בריצה במקביל ללימודי הרפואה שלו. 
בתחילת דרכו לא הגיע להישגים גדולים ואף זכה לביקורת בשל דרכי האימון שלו. 
אך לבניסטר היתה מטרה ברורה - להיות הראשון ששובר את מחסום 4 הדקות! 
ואכן, בסופו של דבר במירוץ שתוכנן היטב ולמרות מזג אוויר לא מעודד, 
הוא הצליח להיות הראשון שקבע שיא עולם של 3:59.4 דקות!

ככה זה נראה:

 



אבל מה שיותר מעניין משבירת השיא של בניסטר, 
היא מה שקרה אחריו - 
חודש וחצי בלבד אחרי בניסטר רץ אוסטרלי בשם לאנדי הצליח לשבור את שיאו של בניסטר, ומאז מחסום 4 הדקות נשבר עוד מאות ואלפי פעמים ע"י רצים מכל העולם.

הסיפור על בניסטר מדגים בצורה יפה את העוצמה של "אמונות תת הכרתיות". 
מדוע מחסום 4 הדקות שלא נשבר במשך 2500 שנה, 
התנפץ לפתע לאלפי רסיסים? 
כי עכשיו כולם כבר האמינו ואף ידעו שזה אפשרי!
מאמצינו המעשיים יכולים להיות אדירים על מנת להשיג את מטרותינו,
ומתחת לפני הקרקע מסתבר שיש אמונה תת הכרתית שיוצרת אצלנו מציאות אחרת לחלוטין. 

"לא כל התלמידים מסוגלים לעשות 5 יחידות"
"יש תלמידים ריאליים ותלמידים הומניים"
"לתלמיד הזה יש קוצים במקום מסוים"
"מורה לא יכול להגיע לרווחה כלכלית"

אלו רק דוגמאות לאמונות שונות שיכולות להתקבע אצלנו כמורים או אצל תלמידינו, 
ובסופו של דבר להשפיע לא פחות מאשר המאמצים המעשיים, 
כפי שהוכיח רוג'ר בניסטר. 

כתוב תגובה
    טרם התקבלו תגובות